Konge blant dronninger

Ufeilbarlig maktdemonstrasjon.

KONSERT: BERGEN (Dagbladet): Han er ingen pingle, Josh Homme, der han ruver bak mørke solbriller i kveldssola. Det er ikke musikken han framfører heller. Troikaen «Sick, Sick, Sick», «Go With the Flow» og «Burn the Witch» er brautende maskuline samtidig som de er subtile, feminin og full av finesse. Queens of the Stone Age leverte en praktforestilling under sin forvokste intimkonsert i Oslo Spektrum tidligere i år. Der Oslo-konserten viste QOTSA fra en hardtarbeidende og mer innbitt side, i positiv forstand, var det en mer løssluppen forestilling som ble servert på Koengen i går kveld.

Fullkomment liveband

Ikke bare har bandet som puster han i nakken et overskuddslager av fiffige arrangement, spennende instrumentering og velutviklet dynamikk, Homme har også en naturlig autoritet og karisma som kan få det minste pekefingervink til å engasjere dem på bakerste rad. Nick Oliveri-debatten kan begraves en gang for alle. «Songs For the Deaf» er utvilsomt et av dette tiårets sterkeste rockealbum og med gårsdagens oppvisning, beviser Queens of the Stone Age at de også som liveband gjør kål på de fleste som kjemper på samme arenaen.

Effektivt

«No One Knows» er selvsagt obligatorisk i sammenhenger som denne, men det er fortsatt materialet fra deres siste skiver som imponerer mest i liveformatet. Det kan diskuteres om det er riktig å kalle det en hitparade, men det var i alle fall slik den uhyre effektive timen bandet avleverte føltes. Da får det heller noteres som en uheldig omstendighet at vinden kastet lyden et par runder mellom fjellene og at bandet av og til så ut som om de skulle blåse inn i bakteppet.