Foto: Lina Livsdatter / Nordlys.
Foto: Lina Livsdatter / Nordlys.Vis mer

Konge i ensom majestet

Sivert Høyem turneåpnet i Tromsø.

KONSERT: Nok en gang startet Sivert Høyem en turne i Tromsø. Det var en vane allerede tilbake i Madrugadas dager. Det nye med Autumn In Arcadia-turneen er at han kommer alene.

Krevende format Singer/Songwriter-formatet er en vanskelig øvelse. Man skal være en habil gitarist, ha en sterk stemme, gode låter og en karisma som tåler denne enkle framtoningen.Men det var et utsolgt Verdensteatret i Tromsø som ventet med høye forventninger, og det var aldri noen tvil om at dette var noe Høyem ville mestre.

Det har han også delvis vist under konsertene med fullt band, når han står igjen i ensom majestet for å framføre den tåredryppende balladen Majesty.

Høyem åpnet noe anonymt med So-Lo fra den nye epen ogBlown Away fra det forrige albumet.Den rutinerte nordlendingen knotet med gitarbyttene og innrømmet blygt at det var litt skummelt med turnestart.Det ble straks mer interessant da han følgte opp med den offisielle TV-aksjonslåta 2010, Prisoner Of The Road, og en av hans selverklærte favoritter, nemlig Madrugada-låtenHoney Bee.

Tilbake i tid Som følge av det nye akustiske formatet har han funnet frem flere låter fra sine første to soloalbum.

Han gjorde også Strange Colour Blue fra Madrugadas første EP. Låten er også å finne på bandets klassiske albumdebut, Industrial Silence, og det er første gang at han rører dette material som soloartist.

Det var en svært uhøytidelig og fin stemning mellom artisten og publikum, og da han rotet fryktelig med å få munnspillet på plass før January Third, begynte Høyem og publikum å le unisont.Munnspillpartiet var åpenbart konsertens prøvelse for Høyem, for han hevet armene som ved en seier etter låten.Første rekke av ekstranummer ble avsluttet med en cover av Big Stars Holocaust.

Rockkonge Men det tar selvfølgelig ikke slutt der, publikum trampeklapper han tilbake på scenen.Bevæpnet med sin gule Telecaster serveres en elektrisk avslutning med en av de beste låtene norsk populærmusikk kan vise til, nemlig The Kids Are On Highstreet.

Selv når han blir kledd nesten naken viser Sivert Høyem at han er landets ubestridte rockkonge.