Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kongelig kjærlighet

Ei helstøpt kunstbok med sterk appell, gjennom både ord og bilder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hva som har inspirert Fam Ekman til å fortelle et eventyr om prinsen som ofrer kongeriket for kjærligheten, kan vi jo bare gjette på. Spor av likhetstrekk i frisyrer og ansiktsprofiler til de involverte hovedpersoner gir nok noen hint.

Askepott-vri

I «Skoen» handler det om en melankolsk og velkledd brukthandler som trenger hjelp til å rydde opp i sin overfylte butikk, det er nesten ikke plass til ham. Ryddehjelpen er sterkere enn hun ser ut til, og har dessuten en historie å fortelle. Den er en vri på Askepott-eventyret, og viser seg å være deres felles historie. For brukthandleren var en gang en prins, og har en mistet sko fra en heftig dansefest i skapet sitt. Ved Tankens sjø ga han bort kronen, det kongelige symbol, og erkjente at «Å være prins har sin tid. Å ikke være prins har sin tid».

Engasjerende

Fam Ekman har en egen evne til å skape et fritt, men likevel sammenhengende og gjennomført univers på boksidene. Kanskje har det med de enkle, men velvalgte ordene å gjøre, en tekst som ofte rommer lavmælte krumspring med klar logikk. Det har garantert med bildekomposisjonen å gjøre, der hun framhever og forminsker, forenkler eller broderer ut. Noen øyne blir riktig skumle av det, mens andre blir gripende ensomme. «Skoen» er nok ei formsterk og engasjerende bok fra Ekmans hånd, ei bok for åpne og nysgjerrige barneøyne.

Hele Norges coronakart