Kongen av latter

Med en språklig akrobatikk som tar pusten fra salen, og et rytmisk driv i kropp og stemme som det bare er å legge seg flat for, hersker Lisa Tønne over Latter-publikummet.

SHOW: Men hun er ingen enehersker, selv om dette er Lisa Tønnes aller første egne show. For her kryr det av glade, gode hjelpere både på og bak scenen, for ikke å snakke om alle inspiratorene som på mangfoldig vis har bidratt til den fargerike helheten. På scenen er hennes Ali-gutt omgitt av både streng og bekymret mor (Bibi Razia) barsk storebror (Irasj Asanti). Og selv det er ikke nok, for her ruver og duver dessuten superbitchen Sandra Jasmin Lindström med en sensualitet og en humor av de helt store dimensjoner.

Materialet, og nå snakker vi om tekstene, er overrumplende fandenivoldsk. Lynskarpe observasjoner av «mimoritet» flyter fritt og vilt hele showet igjennom. Av språklige misforståelser oppstår frittstående standupnumre som lynskarpe avsløringer av norskinger og alt vårt vesen, samtidig som Ali selv utleveres raust og rasende morsomt. Om Lisa Tønne selv i samarbeid med kveldens allestedsnærværende instruktør Per-Olav Sørensen tar ansvaret for tekstbearbeidelse og sluttmanus, er tekstgruppa en både folkerik, munter og erfaren forsamling.

I et eneste drivende kjør styrer Lisa Tønne dette showet gjennom det ene toppnummeret etter det andre. Her er dameræpp, gangsterskole, mor på ranerjakt i nabolaget på Tøyen («Madonna» og «Smil», ja! «Smil», «for det kommer jo an på hvordan du ser det, ikke sant?»), flykurs for muslimer og en eksplosiv kavalkade over norske barnesanger. For å nevne noe. Finalen er selvsagt «Alt for Norge», og da legger publikum seg flate av latter. Tønne er en tekstmitraljøse på scenen. Av og til er showet svært heseblesende, men med så mye musikalitet i bunn vil det sikkert finne rytmen etter hvert. En herlig høstkveld venter på Aker Brygge.