Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kongen av rock\'n\'roll

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Uttrykket rockekonge har vært i bruk i over 50 år. Men nå får begrepet nye dimensjoner. Elvis Presley har fått en norsk konkurrent, vår alles kong Harald. Det skrives en aldri så liten fotnote i norgeshistorien når Åge Aleksandersen nå blir ridder av St. Olav.

OGSÅ ÅGE har en rojal tilknytning. I Norsk pop & rock leksikon står det: Han er av «mange regnet for å være Norges ukronte rockekonge». Nå blir han både «kronet» og tatt med inn i lyset og varmen på Slottet i Drammensveien 1. Det var det nok ingen som hadde trodd da unge Aleksandersn 16 år gammel dukket opp i bandet Mads Incorporated og ble namdalsmester i pop. Det var i 1965. Siden har det gått slag i slag, først med bandet Prudence, oppkalt etter en låt med The Beatles, som for øvrig tidlig ble dekorert av det britiske kongehuset. Prudence-epoken ble avsluttet med den mildt sagt sjåvinistiske låta «Æ e trønder æ» før Åge Aleksandersen og sambandet dukket opp; full fart med «Ramp», «Dains me mæ», «Rio de Janeiro» og «Levva livet». I spennet mellom «Fire pils og en pizza» og «Lys og varme» erobret Aleksandersen Norge.

POPULARITETEN har ikke tatt brodden av Åge Aleksandersen. Sangeren er av taterslekt og har erfart hva det vil si å bli behandlet som annerledes. Om han musikalsk har svingt i kvalitet, har hans holdning alltid vært personlig preget. Han er en romantisk radikaler som bejubler de enkle verdier i det ene øyeblikket, og har tatt stilling til politiske spørsmål i det neste - uten at det nødvendigvis er noen motsetning. Hans tekster er riktignok analysert av professor Georg Johannesen, som mente han lyrisk sett var på nivå med apen Julius. Men folket har funnet mening i det verket Aleksandersen har bak seg, åpenbart inkludert folket på Slottet.

RIDDERSLAGET kommer på et tidspunkt da norsk rock må sies å være i medvind. Interessen for norsk rockehistorie har aldri vært større, og det første Trond Giske gjorde som kulturminister var å plassere Norsk rockemuseum i sitt eget hjemfylke. Nå får trønderne enda en fjær - jeg hadde nær sagt i barten - og noen vil sikkert rynke på nesa. Men norsk rock er nok fortsatt i rus etter at statsbudsjettet bød på ti millioner i økte midler. Det er ikke hver dag Norsk rockeforbund roper høyt halleluja til statsmakten.

NÅR ÅGE ALEKSANDERSEN blir ridder av 1. klasse, blir han et slags norsk parallell til Sir Paul McCartney. Om det er langt igjen til Royal Albert Hall har veien til Slottet åpnet seg for ridder Åge og norsk rock. Han blir sikkert ikke den siste. Vi vet jo at for eksempel kronprins Haakon er en gammel rocker som har spilt selv, og som har både en avansert og røff smak på området. Så det er bare å stille seg i kø, gutter og jenter; Jahn Teigen, Lillebjørn Nilsen, Anne Grete Preus, Bjørn Eidsvåg og Bertine Zetlitz. Slusene er åpnet. Til og med Kaizers Orchestra risikerer å bli kalt inn til kongen.