Kongen på platehaugen

Petter Singsaas (42) er for øyeblikket det store suksessnavnet i norsk platebransje. Universals direktør og talentspeider tok både gull, sølv og bronse i kampen om fjorårets norske storselgere. - Tilfredsstillende, men norsk musikk er fortsatt bakpå på mange områder, sier han.

Suksessen med platene til Herborg Kråkevik , Sissel Kyrkjebø og Briskeby har ikke vippet Petter Singsaas av pinnen.

- Suksess er deilig, ikke minst med artister som ikke har vært storselgere før. Men etter dette helt optimale julesalget er vi dømt til å gå på «flopper», sier Singsaas.

Ble skjelt ut

For et år siden var sjefen for Norges største plateselskap et yndet utskjellingsobjekt.

Universal Music hadde tilsynelatende sluttet å satse på norsk musikk, og selskapet minnet mer og mer om et distribusjonskontor for internasjonale pengemaskiner. Men nå har Singsaas' dinosaur våknet opp med et brak.

Uten selskapets storselgere ville norskandelen for 2000 endt opp på rundt 15 prosent, et rekordlavt tall i et land som liker å se på seg selv som en kulturnasjon.

Med storselgerne til Herborg og co. er fasiten på et anstendig nivå: ca. hver femte plate som ble solgt i år 2000 var norsk.

Oppdaget Herborg

For Singsaas er suksessen ekstra morsom fordi det var han som i 1995 skrev kontrakt med Herborg Kråkevik. Den gang hadde hun bare ett album bak seg, debuten «Mi Haugtussa» som stoppet på rundt 1000 solgte.

- Det fine med Herborg er at hun har dyrka sitt personlige uttrykk helt fra første stund. Hun har et artistisk talent som vi altfor sjelden ser i Norge.

- Hva er forklaringen på at hun plutselig selger nærmere 200000 plater?

- Timing har vært ekstremt viktig for suksessen til «Kråkeviks Songbok». Når man minst ventet det, var det et behov for det hun hadde å tilby.

Alle har et forhold til disse gamle sangene. Hun har klart å treffe den norske folkesjela. Jeg har for øvrig aldri tidligere opplevd at en plate har fått så gode anmeldelser som «Kråkeviks Songbok».

Sliter med kred-problem

- Salget av norske plater i Norge er langt lavere enn tilsvarende tall for salg av lokalt repertoar i Sverige og Danmark. Hvorfor?

- Vi sliter fortsatt med å få fram interessante typer som tør å være artister. I Norge er det en tendens til at behovet for kredibilitet vinner over kommersialitet. Vi skal være så flinke her til lands, uten at det skaper pop- og rockartister som folk vil ha.

- 2000 var året da Finland passerte Norge som musikkeksporterende land. Norge står på stedet hvil. Hva skjer?

- Først må vi klare å selge nye norske artister i Norge. Så kan vi tilby dem til utlandet. I 2000 var det bare Briskeby som slo igjennom her til lands. De har et stort internasjonalt potensial. Men at de er alene om å slå igjennom i år forteller at Norge ikke har all verdens å tilby utlandet, avslutter Singsaas.

BAKMANN MED SUKSESS: Petter Singsaas oppdaget plateartisten Herborg Kråkevik i 1995. Briskeby plukket han opp i fjor og Sissel Kyrkjebø fikk han etter at Universal Music fusjonerte med PolyGram. - Vi kan ikke kalle oss det beste plateselskapet hvis vi ikke også er best på norsk musikk, sier Universal Musics direktør i Norge.