PARADE:  Forsvarsminister Grete Faremo, Kongsbergs ordfører Vidar Lande ( t.h.) og daglig leder i Kongsberg Jzzfestival, Pål Fidjestøl ( ytters t.h.) under åpningsparaden til årets jazzfestival på Kongsberg. Foto: Bjørn-Owe Holmberg
PARADE: Forsvarsminister Grete Faremo, Kongsbergs ordfører Vidar Lande ( t.h.) og daglig leder i Kongsberg Jzzfestival, Pål Fidjestøl ( ytters t.h.) under åpningsparaden til årets jazzfestival på Kongsberg. Foto: Bjørn-Owe HolmbergVis mer

Kongsberg i jazzmodus

Festivalåpning med slappe ord og spenstige toner.

KONGSBERG (Dagbladet): Talen til Grete Faremo var løsammunisjon, men konserten til Terje Rypdals Skywards og Bergen Big Band var kuler og krutt så det holdt da Kongsberg Jazzfestival åpnet for 47. gang i går.

Også In The Country, med byens egen Morten Qvenild i spissen, var blant flere artister som sørget  for at stemningen holdt seg høy utover åpningskvelden.

Det plate-og filmaktuelle bandet, nettopp hjemme fra en lang nordamerikaturné, spilte en god konsert for en fullsatt Kongsberg Kino der stående applaus avsluttet begivenheten.

Ny scene
Festivalen tjuvstartet med innvielse av den nye Lysthusscenen på Kirketorget klokka 14 før forsvarsminister Grete Faremo foresto den høytidelige åpning av selve festivalen på den store Tubaloonscenen tre timer seinere. Talen hennes lød som en begeistret opplesning fra Wikipedia, stikkord «Kongsberg bys utvikling fra gruvedrift til teknologisk innovasjon», men inneholdt iallfall opplysningen om at: 1) Christian IV helt sikkert ville ha likt jazz om han hadde levd i dag og: 2) at det var godt å være på festival for en forsvarsminister som har hatt sitt å stri med i det siste.

Faremos tale føyde seg pent inn i rekka av hjelpeløse politikertaler på jazzfestivaler, en tradisjon som muligens fortjener et bredt, tverrpolitisk punktum nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Crime Scenes»
Bedre, mye bedre, ble det da festivalarrangørene omsider overvant tekno-logistiske problemer og fikk i gang åpningskonserten med Terje Rypdal og Bergen Big Band drøyt 20 minutter forsinket. På programmet sto verket «Crime Scenes», komponert av Rypdal for urframføring under Nattjazz i Bergen i 2009 og seinere utgitt på cd.

Kjernenbesetningen var som under premieren: Rypdal selv på blå(lys) gitar, Palle Mikkelborg på ildnende trompet og lindrende flygelhorn, Ståle Storløkken på svært utadvendte tangenter og Paolo Vinaccia på sedvanlig diabolske trommer. Rundt denne Skywardskvartetten skapte Bergen Big Band under Olav Dales myndige og inspirerende ledelse et utvidet åsted for de mørke (bassklarinett)makters utfoldelse, det hele overrislet med utvalgte dialogsnutter (Marlon Brando o.a.) fra gangstereposet «Gudfaren».

HJEMMEBANE:  In the Country med Kongsbergs Morten Qvenild på flygel og Roger Arntzen på bass under onsdagens konsert på Kongsberg Jazzfestival. Alle foto: Bjørn-Owe Holmberg
HJEMMEBANE: In the Country med Kongsbergs Morten Qvenild på flygel og Roger Arntzen på bass under onsdagens konsert på Kongsberg Jazzfestival. Alle foto: Bjørn-Owe Holmberg Vis mer

Det er et tøft og rocka stykke musikk som favner fra steinhardt backbeatgrooving til dissonansfylte forløp en frijazzfestival verdig, og ble en historiefortelling der Rypdal, Mikkelborg og Storløkkens signaturer flerret som sikksakklyn gjennom lydmassene.

Gårsdagens versjon låt både sintere og mer krimaktig mørk enn uroppføringen og albumet, noe som kanskje kom av at andre hender styrte lyden, men uansett ble konserten en oppildnende opptakt som hadde fortjent langt flere lyttere enn de om lag 500 som takket med stående applaus. I kveld spiller musikerne det samme verket på København Jazzfestival, deretter venter Praha, og går det som det bør, blir det «Crime Scenes» flere steder på kloden før foreldelsesfristen inntreffer.

KRIMBRØDRE: Terje Rypdal og Palle Mikkelborg.
KRIMBRØDRE: Terje Rypdal og Palle Mikkelborg. Vis mer