POPULÆR:  Jarle Bernhoft trakk et par tusen tilskuere til dobbeltkonserten med Seun Kuti på Kongsberg. Her sammen med f.v. Hedvig Thomassen, Martin Windstad og Audun Erlien. Foto: Bjørn-Owe Holmberg
POPULÆR: Jarle Bernhoft trakk et par tusen tilskuere til dobbeltkonserten med Seun Kuti på Kongsberg. Her sammen med f.v. Hedvig Thomassen, Martin Windstad og Audun Erlien. Foto: Bjørn-Owe HolmbergVis mer

Kongsbergjazz med soulsuksess

Festivaltorsdag med 17 konserter i mange sjangre.

KONGSBERG (Dagbladet):  Med 15 programsatte konserter pluss et par ekstrakonserter fortsatte Kongsberg Jazzfestival torsdag, og fortonte seg tidvis som tre festivaler i én:

Én for frijazz/avantgardejazz, én for nasjonale og internasjonale stjerner og én for unge, lovende norske artister.

Blant de sistnevnte var Hanna Paulsberg Concept, en kvartett med utspring i Jazzlinja i Trondheim. Saksofonist og låtskriver Paulsberg hadde med seg Oscar Grönberg (el-piano), Trygve Waldemar Fiske (bass) og Hans Hulbækmo (trommer), og under en bra besøkt gratiskonsert på den nye Lysthusscenen viste kvartetten betydelige ferdigheter i et modernistisk, melodibasert repertoar med god plass til både intrikate melodiforløp og riff og groover i høyt tempo.

Wayne Shorter, Håkon Kornstad og Fredrik Ljungkvist er blant Paulsbergs uttalte inspirasjonskilder, og både hun og de tre andre musikerne i kvartetten skåret høyt på god instrumentbeherskelse og ungdommelig fryktløshet i optimistisk forening.

Blant de andre foreløpig mindre kjente utøverne som fikk vist seg fram på forskjellige scener denne dagen var Andrea Rydin Berge Kvintett, PELbO og årets talentprisvinner på festivalen, gitaristen Magnus Grimnes.

Soulpop
Torsdagens «stjernekonsert» med duoen Brad Mehdau/Joshua Redman hadde fotoforbud og dekkes følgelig ikke. I omtrent samme sekund som de to avsluttet i Kongsberg kirke, inntok Jarle Bernhoft den store Tubaloonscenen sammen med bl a gitarist Hedvig Thomassen og bassist Audun Erlien pluss full blåserrekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bernhoft knuslet verken med stemme eller moves, og om lag 2000 lot seg umiddelbart rive med av den fengende soulpopen som ble tøft og stilriktig formidlet av en artist som kombinerer presis musikalitet og ledig showmanship på en morsom og måte, omgitt av et tight og utadvendt band med mer enn en dråpe Memphis/Stax/Volt-blod i musikkårene.

Etter Bernhoft overtok Seun Kuti & Egypt 80 Tubaloon utover kvelden med sin versjon av afrobeat, mens «smalere» jazz, som duoen Maya Homburger/Barry Guy og Will Guthrie Trio fortsatte å regjere i klubblokalene.

På Energimølla kommuniserte trompeter Per Jørgensen og trioen BMX (Njål Ølnes, saksofon; Thomas T. Dahl, el-gitar; Øyvind Skarbø, trommer) intens i en klang- og toneverden full av lavmælte overraskelser, mens Maria Kannegaard endelig kunne kvittere for fjorårets store Jazzpris med en kinokonsert i timen før midnatt der hun stilte med nye låter for sin egen trio (Ole Morten Vågan, bass; Thomas Strønen, trommer) pluss gjestene Ola Kvernberg (fiolin) og Siri Gjære (vokal). 

Stort spenn
Takk for prisen-konserten ble en mangefasettert affære med stort spenn i både stemninger, klanger (noe mer elektronikk enn tidligere) og besetninger. Sterkt melodibaserte låter med tekster av Siri Gjære utgjorde hovedtyngden, mens et par trionumre foregikk mer i kjent Kannegaard-stil, ekspressive og med heftige utvekslinger i bandet. Maria Kannegaard har ved mange anledninger vist at hun er en sterk og original egenstemme i norsk jazz, og årets Kongsberg-konsert ble enda en bekreftelse på det, i tillegg til at den viste en komponist i fortsatt vekst.

LOVENDE:  Hanna Paulsberg ledet eget band og viste solide takter på tenorsax. Foto: Bjørn-Owe Holmberg
LOVENDE: Hanna Paulsberg ledet eget band og viste solide takter på tenorsax. Foto: Bjørn-Owe Holmberg Vis mer