DEBATT

Debatt: Velferdsprofitt

Konkurranse gir bedre resultat i både private og offentlige skoler

Flere studier fra Sverige viser at konkurranse bidrar positivt til skoleresultatene.

Avvikles ikke: Hvor mange offentlige skoler har blitt avviklet fordi de ikke har fulgt opp? Jeg tror svaret er «ingen», skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund. Foto: Cevita.no
Avvikles ikke: Hvor mange offentlige skoler har blitt avviklet fordi de ikke har fulgt opp? Jeg tror svaret er «ingen», skriver Anne Siri Koksrud Bekkelund. Foto: Cevita.no Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Godt gjennomført konkurranse kan gi større mangfold og valgfrihet, bedre kvalitet og høyere effektivitet i offentlige tjenester. Det forutsetter at myndighetene legger opp til en konkurranse hvor kvalitet lønner seg.

Linn Herning hevdet fredag at siden lønnskostnader er den største utgiftsposten i velferdstjenestene, er det umulig å kutte kostnader på noen annen måte enn å redusere antallet ansatte, kompetansenivået eller lønna til de ansatte.

Dette er åpenbart feil. Selvsagt er det mulig å effektivisere, uten å redusere kvaliteten. For å ta et eksempel: Sykefraværet i barnehagene i landets ti største kommuner varierte i 2015 mellom 8,3 og 16,5 prosent, ifølge ASSS-nettverket (Aggregerte Styringsdata for Samarbeidende Storkommuner). Klarer man å kutte bare litt ned på sykefraværet der det er høyest, er det åpenbart mulig å spare kostnader uten å kutte kvalitet.

De private barnehagene skårer dessuten år etter år litt bedre på brukertilfredshet enn de kommunale. Hvis de private er så dårlige, hvorfor merker ikke foreldrene noe til det?

I Sverige har flere studier vist at konkurranse bidrar positivt til skoleresultatene. Herning påstår at det bare ser slik ut fordi de private skolene tiltrekker seg de ressurssterke elevene, og dermed viser bedre resultater. Men det stemmer ikke. En av de nyere studiene fra Sverige, av Anders Böhlmark og Mikael Lindahl, viser at forbedringene i resultater ikke skyldes bedre resultater i de private skolene, men først og fremst konkurranseeffekter som gir bedre resultater i alle skolene, også de offentlige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer