Konkurranse gir ikke billigere taxi

Går du opp og ned i taxikøen klokka to om natta for å spørre hvem som er billigst?

FEILSLÅTT: «Derelgulering virker ikke i drosjemarkedet, ikke i finansmarkeder og det virker bare delvis i strøm- og mobiltelefonmarkeder,» skriver artikkelforfatteren. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
FEILSLÅTT: «Derelgulering virker ikke i drosjemarkedet, ikke i finansmarkeder og det virker bare delvis i strøm- og mobiltelefonmarkeder,» skriver artikkelforfatteren. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TAXI: Konkurransetilsynet ønsker at begrensninger i antallet drosjeløyver skal fjernes. Det må de jo få lov til å mene, men de får ikke lov til å begrunne dette med økonomisk teori og erfaringer fra utlandet slik Øyvind Nilssen gjør i Dagbladet 15 mai.

Markedet for drosjetjenester er preget av asymmetrisk informasjon, søkekostnader og mye annet rart. Økonomisk teori er nokså klar på at uregulerte markeder med den type struktur ikke er effektive i økonomisk forstand. Økonomisk teori predikerer for eksempel at i slike markeder kan prisspredning være et betydelig problem. Prisspredning er det man har når en homogen vare prises forskjellig i samme marked.

Noen tilbydere konkurrerer på pris og betjener kunder med god informasjon om prisforholdene i markedet. Andre tilbydere selger varen til en høy pris og tjener pengene sine på de konsumentene som ikke er fullt så informerte og som ikke har lyst til å gå opp og ned en drosjekø klokken to om natten og skaffe prisinformasjon. Dette er erfaringen fra Sverige som framholdes som et forbilde.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer