TAXI: Konkurransetilsynet ønsker at begrensninger i antallet drosjeløyver skal fjernes. Det må de jo få lov til å mene, men de får ikke lov til å begrunne dette med økonomisk teori og erfaringer fra utlandet slik Øyvind Nilssen gjør i Dagbladet 15 mai.
Markedet for drosjetjenester er preget av asymmetrisk informasjon, søkekostnader og mye annet rart. Økonomisk teori er nokså klar på at uregulerte markeder med den type struktur ikke er effektive i økonomisk forstand. Økonomisk teori predikerer for eksempel at i slike markeder kan prisspredning være et betydelig problem. Prisspredning er det man har når en homogen vare prises forskjellig i samme marked.
Noen tilbydere konkurrerer på pris og betjener kunder med god informasjon om prisforholdene i markedet. Andre tilbydere selger varen til en høy pris og tjener pengene sine på de konsumentene som ikke er fullt så informerte og som ikke har lyst til å gå opp og ned en drosjekø klokken to om natten og skaffe prisinformasjon. Dette er erfaringen fra Sverige som framholdes som et forbilde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger