NÅR REGJERINGEN
nå har lagt fram en ny Nasjonal Transportplan (NTP), vil jeg varsle retningen for en fornyelse av jernbanen i årene framover.
En fornyelse trengs for det første rent fysisk, i form av bedre skinnegang. I storbyområdene, hvor jernbanen betyr mest for miljø og transport, krever økt togtrafikk større kapasitet på sporet. Jeg legger derfor opp til at vi skal ha økte bevilgninger til jernbanens skinnegang, med mer konsentrert satsing på å bygge ut de viktigste delene av jernbanenettet.
Det betyr i praksis at jeg vil foreslå at vi de neste årene annet bygger ut til fire spor fra Asker mot Oslo, utbygging til fire spor på Østfoldbanen fra Ski til Oslo, utbygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen til Tønsberg, mellom Sandnes og Stavanger, mellom Eidsvoll og Hamar og i nærtrafikken i Bergen. I tillegg vil jeg ha en sterkere satsing på å utvikle stasjoner, kollektivknutepunkt og bedre reiseinformasjon.
Men like mye som bedre skinnegang, trengs fornyelse i form av en mer offensiv og brukerorientert jernbane, som er «på hugget» for å få flere til å velge å ta toget. I NTP skisserer jeg en overgang til bruk av konkurranse om statlig kjøp av persontogtrafikk mellom flere togselskaper. Jeg legger opp til en gradvis innføring av konkurranse for å høste erfaringer underveis, med startskudd for den første konkurransen, om lokal- og regiontrafikk på Gjøvikbanen, denne våren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger