Konkursfrykt

1998 kan bli det verste året for norske artister og plateselskaper noensinne. Trass i at totalsalget av cd-er øker, flopper stadig flere norske band.

Verst går det ut over debutantene. Platebransjen klarer ikke å etablere nye artister.

- Det er vårt alvorligste problem, sier platedirektør Per Eirik Johansen i Virgin Records. Han påpeker at en samlet norsk bransje bare har klart å etablere én artist de siste fem årene, nemlig Espen Lind.

Platetall Dagbladet har hentet inn, viser at de fleste norske utgivelsene havner på salgstall under 5000.

- Alternative artister som Skunk Anansie, Verve og Massive Attack har tatt over mye av salget. At publikum ikke kjøper norske plater er et kvalitetsspørsmål. De er rett og slett ikke bra nok .

Alvorlig bekymret

Bransjen begynner nå å bli alvorlig bekymret over utviklingen. I et krisebrev til plateselskapene skriver Erling Johannessen i managerforeningen IMF bl.a.:

«Vi er veldig urolige over hvor ekstremt vanskelig det i dag er å få nye, norske artister til å selge plater. Hva vi gjør galt, vet vi ikke ett hundre prosent. 90 prosent av de nye artistene havner på gal side av 10000.»

Dette mener bransjen er typisk for nye norske artister:

For lite turnering
For mange cd-debutanter
For umodne
For liten egeninnsats
For lite styrt/profilert
For lite hit-orientert
For dårlige

Sidrumpa marked

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sats på færre artister og jobb grundigere, er Johansens resept.

Totalsalget av plater har økt med 18 prosent de fire første månedene av 1998 sammenliknet med fjoråret. I april lå norskandelen på 29 prosent, men likevel er floppene langt flere enn suksessene.

- 1998 blir kanskje det tøffeste året for norske artister og plateselskaper noensinne, sier Jan Paulsen i Majorselskapet.

Larry Bringsjord i FONO, paraplyorganisasjonen for norske plateselskaper, sier at flere selskaper sliter tungt og at den negative trenden kan føre til konkurser.

Mens den svenske direktøren Michael Manasse i EMI Norsk mener at norske artister ikke tør være kommersielle nok, mener Jørn Johnsen i PolyGram at det norske markedet er for sidrumpa.

- Ola nordmann har en sidrumpa smak. Bonnie Tyler og Smokie holder seg populære i Norge ti år lenger enn andre land, sier Johnsen.

Videre er trenden den at det fortsatt er svært vanskelig å selge cd-plater uten tv-annonsering.