Den tyske kunstneren Thomas Struth (f. 1954) er representert med et 20-tall bilder fra de to siste tiåra, som viser sentrale sider ved hans verk.
Struth har utforsket sitt fotografiske medium med en streng konsekvens, og bevisst unngått alt som smaker av anekdotiske poenger og slående visuell retorikk.
Han ble nok avgjørende formet av sin bakgrunn på Düsseldorf-akademiet hos den foto-forankrete maleren Gerhard Richter, og ikke minst fra kameraduoen Bernd og Hilla Becher med deres saklig iscenesatte serier over den forsvinnende industrialismens monumenter. I likhet med lærerne ser Struth sine teknisk perfekte motiver i lys av et underliggende historisk perspektiv, som for øvrig ble maktpåliggende for mange tyske kunstnere av hans generasjon.
Hverdagslig
Hans tidlige svart-hvitt-bilder av nesten mennesketomme gater i Europa og USA fokuserer steder uten attraksjonskraft i seg selv, og hvor det hverdagslig vanlige er en fellesnevner. Bygninger og biler speiler også samme sosiale orden i det offentlige rommet, selv om adressene skifter fra Brussel via Düsseldorf til New York.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger