Konsept: Kunstighet

Når Nationaltheatret nå setter opp «Den stundesløse» omfavnes ikke bare det oppkonstruerte. Det dyrkes.

AVVENTENDE: Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad og Espen Alknes i «Den stundesløse». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
AVVENTENDE: Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad og Espen Alknes i «Den stundesløse». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

TEATER: Distansering er en dyd, i Laurent Chétouanes «Den stundesløse».

Forestillingen forsøker ikke å skjule Holberg-tekstens logiske brister, skikkelsenes mangel på troverdighet, handlinger og personers kunstighet eller konstruerte intrigemakeri.

Tvert imot. Alt dette framheves, ja, det granskes, avsløres og utstilles.

Tålmodighetsprøve

At Chétouane inntar en tekstlig utforskende posisjon burde ikke overraske dem som har sett hans versjoner av Shakespeares «Sonetter», Ibsens «Et dukkehjem» og Molières «Misantropen» på ulike Nationaltheatret-scener.

Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer

Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer