AVVENTENDE: Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad og Espen Alknes i «Den stundesløse». Foto: Øyvind Eide, Nationaltheatret
AVVENTENDE: Jonas Strand Gravli, Henrik Rafaelsen, Thorbjørn Harr, Ågot Sendstad og Espen Alknes i «Den stundesløse». Foto: Øyvind Eide, NationaltheatretVis mer

Konsept: Kunstighet

Når Nationaltheatret nå setter opp «Den stundesløse» omfavnes ikke bare det oppkonstruerte. Det dyrkes.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TEATER: Distansering er en dyd, i Laurent Chétouanes «Den stundesløse».

Forestillingen forsøker ikke å skjule Holberg-tekstens logiske brister, skikkelsenes mangel på troverdighet, handlinger og personers kunstighet eller konstruerte intrigemakeri.

Tvert imot. Alt dette framheves, ja, det granskes, avsløres og utstilles.

Tålmodighetsprøve

At Chétouane inntar en tekstlig utforskende posisjon burde ikke overraske dem som har sett hans versjoner av Shakespeares «Sonetter», Ibsens «Et dukkehjem» og Molières «Misantropen» på ulike Nationaltheatret-scener.

«Den stundesløse» virker langt seigere, men det henger sammen med materialets eget uttrykk og særheter.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn