Konsertbransjen koker

Men krigen om artistene er tøff for de små klubbene.

BYLARM (Dagbladet.no): Stadig flere nordmenn går på rockekonserter. Norsk kulturbarometer har ikke vært oppdatert av Statistisk sentralbyrå siden 2004, men viste den gang at konserter med populærmusikk var det som økte mest i omsetning av alle kulturtilbud. Konsertlokaler er dessuten blitt mer tilgjengelige for de fleste av oss.

Og ingen kan ha unngått å få med seg eksplosjonen i norske festivaler. Antallet festivalgjengere økte fra 573 000 i 2003 til 1 066 000 i 2006, ifølge SSB. Mange av festivalene er rock- og popfestivaler.

Men boomen har en bakside: Større etterspørsel etter de største og beste bandene, har skrudd honorarene i været.

Kravene økt to-tre ganger

- I tillegg kommer det sviktende platesalget, som har gjort livespilling til en større andel av artistenes totale inntekter. De største bandene har økt sine krav to til tre ganger de siste åra, hevder Monica Larsson, daglig leder i Norsk Rockforbund, som organiserer norske konsertarrangører.

Hun er ikke motstander av at norske musikere skal tjene skikkelig på jobben sin, men etterlyser bedre støtteordninger for landets flora av små og store rockescener.

- Festivalene får raust med offentlig støtte og er attraktive objekter for næringslivet å sponse. Ikke minst fordi det er lettere å trekke folk på sommerlige festivaler enn på mørke klubber, mener Larsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der nye stjerner blir til

BYLARM IGJEN: Kaizers Orchestra spilte for norsk og internasjonal presse på Prekestolen i 2005. Foto: ANDERS GRØNNEBERG
BYLARM IGJEN: Kaizers Orchestra spilte for norsk og internasjonal presse på Prekestolen i 2005. Foto: ANDERS GRØNNEBERG Vis mer

- Men for norsk musikkliv er det avgjørende at klubbene overlever. Det er nemlig der de nye stjernene utvikles. Madrugada debuterte ikke på Øyafestivalen, Superfamily har reist land og strand rundt på klubber før de havnet på toppen av plakatene, sier hun.

På fjorårets statsbudsjett ble klubbstøtteordning oppført som en post for første gang. En million kroner er lovet i støtte til klubbene årlig i tre år. Deretter skal ordningen evalueres.

- Og det kom inn 138 søknader. Altså holdt pengene til 7000 kroner til hver klubb; knapt nok hotellutgifter for ett band. Det må legges til en null i tallet for årlig tilskudd, mener Monica Larsson.

Klubber kan bli borte

Pål Berby, leder for rockeklubben i Porsgrunn, er blant dem som merker de økende honorarkravene på kroppen. De kan ikke lenger glede sitt publikum med to-tre årlige konserter med de større bandnavnene i Norge.

- En klubb med plass til 150 mennesker må ikke nødvendigvis betale like mye for et band som en festival med kapasitet til tusenvis av publikummere. Men den har heller ikke sjans til å være med på den generelle prisøkningen, sier han.

- Øker ikke støtten til rockeklubbene, vil se at flere av dem som sliter i dag, blir borte, er hans spådom.

Bookingbyrå føler seg ikke truffet

- Jeg føler meg ikke truffet av kritikken fra rockforbundet. Jeg synes ikke at honorarene har økt mye på klubbnivå, selv om de har gjort det på festivalnivå, sier booking- og administrasjonssjef Rhiannon Edwards i Artistpartner, et bookingbyrå som jobber med blant annet Susanne Sundfør, Lukestar, Ida Maria og Madcon.

- Det er viktig å poengtere at jeg ikke snakker om de få headlinerne vi har i Norge. For den store under- og mellomskogen av norske band, har verken billettprisene eller artisthonorarene økt så mye som den generelle prisutviklingen i samfunnet, hevder hun.

Edwards mener tvert imot at hennes bookingbyrå er bevisste på å kjøre en moderat prispolitikk.

- Vi er klar over at dersom klubbene dør, har vi ikke lenger noe sted å sende artistene våre, sier hun.

Les også gårsdagens artikkel om platekontrakter.

<B>ETTERLYSER STØTTEORDNINGER:</B> Monica Larsson i Norsk Rockforbund er bekymret over de økte artisthonorarene. Forbundet organiserer konsertarrangører.
VIKTIGE ROCKEKLUBBER: Musikk-Norge hadde vært fattigere dersom det bare var på festivaler man kunne høre band live. Her Øyvind Osa og Anne Lise Frøkedal i O.S.A. på klubben Cosmopolite i Oslo torsdag.