- Konserter er ofte kjedelige

Henning Kraggerud (25) har spilt fiolin i 18 år og komponert i 16. Han blir beskrevet som et sjeldent talent som også har sterke meninger: - Jeg kjeder ofte vettet av meg på klassiske konserter. Det skjer når musikerne ikke gir nok av seg selv.

Den unge musikeren brenner for levende klassisk musikk. Fiolinisten som både spiller med Oslo-Filharmonien og Stavanger Symfoniorkester i høst, mener at konserter skal bevege publikum og gi dem en stor opplevelse.

- Folk kjeder seg ofte på klassiske konserter. Alle musikere og kunstnere må bekjempe rutinen. Hele livet må man være villig til å strekke seg etter noe. Aldri stoppe opp, sier Kraggerud.

Fare på ferde

Han håper at det profesjonelle klassiske Musikk-Norge kan organiseres på en bedre måte - på en måte som hindrer at musikerne brenner seg ut.

- Det bør bli flere halve stillinger i de store orkesterne, slik at musikerne kunne få mer tid til å gjøre andre ting: spille i frie grupper, undervise og utvikle seg på andre måter.

- Det er fare på ferde når ting blir safe, da er det vanskeligere å holde på det personlige engasjementet. Når musikere kommer inn i faste former, kan det være fare for kreativiteten, sier Kraggerud.

Selv om han opplever mange kjedelige konserter og mange middelmådige konserter, er han også på noen som «tar helt av».

Mistrives fort

Han har stor tiltro til at den kommende generasjonen klassiske musikere i større grad vil gå sine egne veier. At den vil tenke nytt og tilføre musikken et større personlig preg.

- Unge musikere har god selvtillit, men det skal vi også takke den forrige generasjon for, sier Kraggerud.

Kraggerud beskriver seg som en rastløs sjel som mistrives fort. Vekselbruk er derfor stikkordet for hans hverdag: han er solist i store orkestre, spiller kammermusikk, improviserer, underviser og komponerer.

Han liker å eksperimentere, elsker dissonanser og følger ikke normene. Han lover å gjøre mye uventet i framtida, uten å gå nærmere inn på hva det kan bli.

Hans cd-innspilling av Griegs tre fiolinsonater, sammen med Helge Kjekshus på klaver, er blitt godt mottatt. I løpet av høsten kommer han med en plate for fiolin og orkester med norske «perler».

- Det blir nok en mer publikumsvennlig plate.

Går egne veier

Kraggerud er reflektert. Han går sine egne veier. Av utdannelse kan han bare vise til niårig skolegang og delartium. Han har påbegynt musikkstudier, men hopper av når han ikke har noe mer å hente.

- Jeg har stor respekt for Leif Ove Andsnes og Truls Mørk, men ønsker meg en karriere i en litt annen retning. Jeg er nok mer en outsider, og kommer nok til å eksperimentere mer.
Kraggerud er godt likt av så vel publikum som kritikere. «Det gnistret av spillet, slik det alltid gjør når Kraggerud står på podiet,» skrev Dagbladets anmelder etter Max Bruchs fiolinkonsert med Oslo-Filharmonien i fjor.

Men han er ikke like imponert over kritikerstanden.

- Hvorfor oppsøker ikke kritikerne de virkelige spennende konsertene, i stedet for å bare gå i Filharmonien hver torsdag. For eksempel var ikke én kritiker til stede på Grieg Trios tiårsjubileum.