Konspirasjoner fantes også før «Da Vinci-koden»

«Broken Sword» tilbake på Wii.

DET ER MANGE gode minner knyttet til «Broken Sword»-spillene, den britiske eventyrspillserien der den amerikanske turisten George Stobbart blir dratt inn i en salig røre av død, konspirasjoner og god, gammeldags gåteløsning.

Det første spillet i serien ble utgitt på pc i 1996. Noe som er såpass lenge siden at spillmaker Charles Cecil følte for å pusse litt opp på affæren før han nå slipper en «Director's Cut» av spillet til både Wii og Nintendo DS.

Å SLIPPE eventyrklassikere på disse maskinene er i mine øyne en fantastisk god idé, ettersom Wii-kontrolleren og DS-pennen effektivt kan klare å gjengi følelsen av å peke og klikke med en mus.

Sånn sett hadde jeg vært fornøyd med å få det første, glimrende «Broken Sword»-spillet i sin originale form på nytt, men når Cecil først har utvidet spillet er det godt å se at det har skjedd på en veldig god måte.

I TILLEGG TIL å styre George rundt omkring på jakt etter en kostymekledd drapsmann, får du nå også kontrollere Nico Collard i de helt nye sekvensene.

Til sammen er rundt et par-tre timer med nye elementer av historien lagt på toppen av det vi kjenner fra originalen, og dette både veves inn i og utfyller Georges eventyr på en slik måte at både gamle og nye spillere vil ha glede av nyversjonen.

I WII-VERSJONEN styrer du ved å peke Wii-kontrolleren rundt på skjermen, og som ellers i pek-og-klikk-spill endrer pekeren seg om det er noe du kan gjøre, plukke opp eller se på. Det fungerer stort sett fint både i de vanlige omgivelsene og under samtalene, der du trykker på temabilder for å drive samtalen videre.

Under noen av puslespillsekvensene kreves det litt mer tålmodighet, ettersom Wii-kontrolleren er litt for lite presis til at ting går som smurt.

Det er et lite stykke opp til den kontrollen du har med en vanlig mus, men for all del: Eventyrspill på Wii (og DS) er en glimrende idé, noe dette spillet langt på vei viser.

SIDEN SPILLET foregår på en tv-skjerm, noe som ofte gjør det til en mer sosial affære enn når du spiller på pc, er det fint å se at to stykker kan være med på opplevelsen i Wii-versjonen.

Akkurat som i «Super Mario Galaxy» er det bare en som styrer spillet, men med en ekstra Wii-kontroller tilkoblet kan en medspiller ha sin egen, halvtransparente peker på skjermen, og «vise vei» til den som styrer. Mer av slikt!

Konspirasjoner fantes også før «Da Vinci-koden»