DEBATT

Debatt: Moralfilosofi

Kontekstløs og ahistorisk moraldebatt

Kristen moralfilosofi tar utgangspunkt i en verden der vi faktisk erfarer godt og ondt.

GUDSERFARING: Å avfeie menneskets gudserfaring med et filosofisk pennestrøk, er også å avfeie grunnlaget for mye av den viktigste filosofering om mennesket og dets verd som historien har frambrakt, skriver artikkelforfatterne. Foto: NTB scanpix
GUDSERFARING: Å avfeie menneskets gudserfaring med et filosofisk pennestrøk, er også å avfeie grunnlaget for mye av den viktigste filosofering om mennesket og dets verd som historien har frambrakt, skriver artikkelforfatterne. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Ole Martin Moen argumenterer i et innlegg i Dagbladet (20. september) for at moral må frikobles fra gudsforestillinger, ja, at moral faktisk er umulig med gud. Og han påstår at fagfilosofer helst er ateister – og at det antakelig ikke finnes noen gud likevel.

Med bravur og selvfølgelighet avfeier han mye av filosofisk tenkning gjennom årtusener. Det fortjener noen kommentarer. Kulturen i en rekke fagfilosofiske kretser – og også innenfor andre universitetsfag – har i flere år vært preget av skepsis til religion. Dette er kommet til uttrykk i en stadig økende tilsidesettelse av studier av den seriøse og rike religiøse filosofi som finnes innenfor både den kristne og andre religiøse tradisjoner. Det har, etter vår mening, resultert i mye uvitenhet, historieløshet og fordommer.

Innen etikken har det gitt vind i seilene til en analytisk og logisk måte å debattere moralske utfordringer på som dessverre litt for ofte blir både kontekstløs og ahistorisk.

Moen avfeier i praksis gudsspørsmålet som uvesentlig. Rent filosofisk er og blir det imidlertid et grunnleggende spørsmål hvor moralen kommer fra, dersom vi på den ene siden mener at det er forskjell på godt og ondt og på den andre siden skal anta at det ikke finnes noen slags opprinnelse eller garantist utenfor mennesket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer