KRITISK: Hadia Tajik er kritisk til at Office for Contemporary Art har gått med underskudd over flere år. Nå skal hun vurdere om det er behov for å omorganisere kontoret som får 15 millioner kroner i statlig støtte hvert år. Foto: Jacques Hvistendahl
KRITISK: Hadia Tajik er kritisk til at Office for Contemporary Art har gått med underskudd over flere år. Nå skal hun vurdere om det er behov for å omorganisere kontoret som får 15 millioner kroner i statlig støtte hvert år. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

- Kontoret har gått med underskudd over flere år

Hadia Tajik skal granske driften av prestisjetungt kunstkontor.

(Dagbladet): - Vi trenger en institusjon som plasserer norsk kunst på den internasjonale scenen, men i flere år har Office for Contemporary Art (OCA) gått med underskudd. Da er det naturlig med en gjennomgang, sier kulturminister Hadia Tajik til Dagbladet.
 
OCA får hvert år mer enn 15 millioner kroner av kulturdepartementet og utenriksdepartementet, og har som en av sine oppgaver å promotere norsk kunst i utlandet.

Tajik er kritisk til at kontoret har gått med underskudd over flere år, i tillegg til at de har brukt opp sin egenkapital.

Vurderer omorganisering Derfor skal Tajik nå granske hele virksomheten, både drift, regnskap og budsjett, på fire punkter:
 
* Fungerer institusjonen etter målsettinga?
 
* Bør det gjøres endringer i vedtektene?
 
* Er det et forbedringspotensial i driftsstrukturen?
 
* Bør virksomheten organiseres på annen måte?
 
Gjennomgangen skal være ferdig våren 2013.

- Lite til kunst - Vil dere også vurdere ledelsen i OCA, Tajik?
 
- Det blir naturlig å se på organiseringen av hele virksomheten. Vi mener driften har et klart forbedringspotensial.
 
Tajik peker blant annet på at OCA har en husleie på 2,8 millioner kroner, samt fem millioner i personalutgifter.
 
- Da blir det lite igjen til de kunstfaglige ambisjonene.

- I vedtektene OCA har den siste tiden slått alarm, og bedt om mer penger av staten for å sikre norsk Munch-deltakelse på årets Venezia-biennal. Men Tajik har stengt pengekrana.
 
- Når OCA har disponert midlene på en måte som gjør kostnaden større på andre områder enn det kunstneriske, så mener vi at kontoret kan organiseres på en bedre måte.
 
- Er ikke Munch så viktig for Norge at dere burde sikre deltakelse i Venezia?
 
- Å delta på Venezia-biennalen er så viktig, at vi har nedfelt i vedtektene for OCA at de skal sikre deltakelse på viktige biennaler.

Spareplan OCAs styreleder Gro Bonesmo er enig i at driften ikke fungerer optimalt, og ønsker gjennomgangen velkommen.

- Vi har bedt i flere år om en gjennomgang, og vi har laget en økonomisk spareplan for hvordan vi skal håndtere budsjettet. Men enten må oppgavene forandre seg, eller så må budsjettet økes, sier Bonesmo, som peker på at de har hatt stor suksess med documentA og opplever at de har bred støtte i kunstmiljøet.

Til Tajiks bekymring om høye administrasjonskostnader, svarer Bonesmo følgende:

- I 2011 gikk 57 prosent av båre utgifter til administrasjon, og 43 prosent til kunstnerisk støtte. Men vi har også en ambisjon om at denne fordelingen skal være 50/50, sier Bonesmo.