Kontraster fra øst

«Ålen», gullpalmevinner i Cannes i fjor, åpner med blod og skrik, men den er på alle måter en kontrastenes film - fremmedartet, spennende og nydelig.

Og slett ingen voldshistorie etter den dramatiske innledningen. Takuro (Koji Yakusho) tar livet av sin kone, som bedrar ham på heftigste vis. Etter endt soning drar han til en avsides landsby for å begynne på nytt. Han har med seg ålen han har holdt liv i innenfor murene, en innesluttet og taus mann. Det yrer ikke akkurat av kunder i frisørsalongen Takuro åpner, men ting forandrer seg når han en dag redder en ung kvinne fra å begå selvmord. Hun likner svært på hans kone.

«Ålen» handler om båndene mellom fortid og nåtid, den har et originalt persongalleri, tar overraskende vendinger og forteller om store motsetninger. Den unge kvinnen Keilo (Misa Shimizu) er absolutt ikke slik hun kan virke ved første øyekast, og i alle fall for en vestlig seer gir Imamuras film et bilde av kontrastenes Japan - mellom en gammel kultur og et moderne samfunn. Det er eksotisk og annerledes, en både poetisk og rå fortelling.

Samtidig nok av allmenne temaer her. For den som gir seg tid til et rikholdig og vakkert møte med noen mennesker i fjerne himmelstrøk.