Kontroll på kontinentet

I GÅR LANSERTE de britiske selskapene Kilimanjaro Live og K2 med konsertarrangørgiganten AEG i ryggen den omreisende turneen Sonisphere. På toppen av plakaten troner Metallica.

Helt siden Led Zeppelin-manager Peter Grant skremte vannet av kyniske konsertarrangører på tampen av 60-tallet, har rockeidolene og apparatet rundt dem tatt større og større kontroll over forretningene. De siste åras dramatiske fall i fysisk platesalg har medført store endringer i hverdagen til de fleste artister og band. Musikere som gjerne så seg fornøyd med korte og effektive turneer i kjølvannet av et plateslipp, er nå stadig oftere å se langs landeveien. Gjerne på steder som tidligere ble totalt ignorert av de store aktørene.

I GÅR SOLGTE også Madonna ut sine 40.000 Valle Hovin-billetter på under halvtimen. Turneen «Sticky & Sweet» skulle egentlig avsluttes i 2008, men ble forlenget til å inkludere en Europa-del som tar superstjernen til Norge for første gang. 9. og 10. juni står Bruce Springsteen på scenen i Bergen og gjør konsert nummer tre og fire her til lands på under et år. 44.000 billetter ble revet bort på under en time. Arrangøren Bergen Live solgte i 2008 tett oppunder 150.000 billetter i et marked som for noen år siden begrenset seg til Nattjazz, nisjefestivaler og klubbkonserter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

METALLICA HAR turnert hver sommer de siste åra og er nå altså klar for en egen, omreisende festival. Trekket, som omfatter blant annet Nederland, Spania, Tyskland og Skandinavia, når sin finale i Knebworth i Storbritannia 2. august. På store deler av turen har de med seg maskerockerne Slipknot, Lamb of God og Mastodon – en pakke som henvender seg til både gamle fans, tenåringer og det mer snobbete metalsegmentet. De siste åra har pakkeløsninger av denne sorten blitt mer og mer vanlig. Ozzfest har i flere år vært en stor suksess i statene, i fjor lanserte Mötley Crüe sin Crüefest og nå tar Metallica-promotørene modellen over til det europeiske kontinentet.

DE UMIDDELBARE fordelene ved slike løsninger er lette å se. Hvorfor spille etablerte festivaler når man kan trekke minst like store publikumsmasser på egne arrangement, fylle kioskene med egne produkt, og ikke minst ha full kontroll over produksjon og sikkerhet? Kvalitetssikringa av selve konserten blir mye større og lommebøkene naturligvis atskillig feitere etter endt økt.Taperne blir slutt de store festivalene som henvender seg bredt. Ikke bare blir tilgangen på publikumsmagnetene begrenset, men prisnivået skrus kraftig opp. Og vel så viktig: Med så mye høyprofilerte artister i markedet blir publikum fort godt vant.

QUART GIKK tidlig høyt ut og lovet bare toppnavn på plakaten. Per i dag er sjokkrockeren Marilyn Manson festivalens største trekkplaster, og ledelsen blåser ikke lenger like hardt i trompeten som de gjorde i høst. Hove sikret seg i forrige uke Slipknot, men bandet fylte Oslo Spektrum så seint som rett før jul, og er som før nevnt en del av Sonisphere-turneen, med Hultsfred i Sverige som nærmeste stoppested. Både Quart og Hove ble slått konkurs i 2008, og med den endeløse rekken av økonomisk rot, er det kanskje ikke så rart at Metallica-trommis Lars Ulrich og gjengen hans velger å overlate kalkulator og kontroll til sine nærmeste.