GREPET AV NORSK FILM:  Produsent og eier av det prestisjetunge filmselskpet Zentropa, Petter Aalbæk Jensen, mener norsk film er inne i en gullalder. Foto:Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
GREPET AV NORSK FILM: Produsent og eier av det prestisjetunge filmselskpet Zentropa, Petter Aalbæk Jensen, mener norsk film er inne i en gullalder. Foto:Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

Kontroversiell produsent hyller norske skuespillere

- Norsk film er inne i en gullalder.

(Dagbladet): - Norske regissører har en respektløshet for film som er meget god. De tør å gå på mye modigere prosjekter enn danske og svenske regissører, sier Peter Aalbæk Jensen til Dagbladet.

Har lagt sin elsk på regissørene Espen Sandberg og Joachim Rønning og Morten Tyldum, som står bak filmer som «Max Manus», «Kon Tiki» og «Hodejegerne».

- Det var da jeg så «Hodejegerne» at jeg begynte å legge merke at norsk film er inne i en gullalder, sier han og fortsetter:

- En film som «Ragnarrock» hadde vært helt fullstendig utenkelig å lage i Danmark. Vi lager drama. Norske filmskapere er modige og tør å bryte konvensjoner. «Kraftidioten» av Hans Petter Moland er utvilsomt min skandinaviske yndlingsfilm for tida.

Kan vinne pris Produsent og eier av det prestisjetunge filmselskapet Zentropa, Peter Aalbæk Jensen er stadig oftere i Norge. En gang annenhver måned tar den kjente danske produsenten turen over over dammen.
 
Det fordi han er mer nysgjerrig på norsk film enn noen gang.

- Nordisk films framtid ligger i Norge mer enn i Danmark. Sverige har sakket helt akterut. I mange år har Norge levert sterkt både når det gjelder filmkunst og filmer innenfor det kommersielle, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I helga var han igjen i Oslo for å presentere «Nymphomaniac» på Nordisk filmhelg på Filmens hus. I morgen kan han og hans samarbeidspartner, regissør Lars Von Trier, vinne Nordisk Råds Filmpris for den svært kontroversielle filmen, som hadde premiere i vinter.

- Bare en drøm
Den fire timer lange filmen, som tar for seg sexlivet til den nymfomane Joe (Charlotte Gainsbourg) i møte med den aseksuelle bokormen Seligman. De heftige sex-scenene som er i filmen har fått omtale verden over. 

Lenge har Zentropa-paret gått med en drøm om å lage tv-serie av filmen.

-  Det blir med drømmen. Vi visste det. Det er kun i Danmark den usensurerte versjonen er vist, og da heller ikke på kino. Det lar seg rett og slett ikke gjøre.

- Hvorfor lager dere filmer som ikke folk får sett som de er?

- Det er mange som ser den, i noen land er det den mest populære Trier-filmen noensinne. Lars Von Trier er god for vårt image fordi han er grenseoverskridene og skaper omtale, sier han om sin makker gjennom 30 år.

Drømmer om norske stjerner Von Trier har de siste årene idømt seg selv munnkurv og snakker ikke med pressen som en følge av at han for to år siden i all offentlighet sa at han kunne forstå Adolf Hitler og at han beundret nazismen på Cannes-festivalen.

- Han fikk hakeslepp over at noe han sa, ment som humor, kunne føre til så store reaksjoner. Vi har alltid sagt hva vi har lyst til. Vi bryr oss vi også om hva folk sier, men vi tillater oss å gjøre ting vi har lyst til. Det er et privilegium, sier Albæk Jensen.

Det danske produksjonsselskapet Zentropa har vokst til en europeisk tungvekter. Etter at det ble grunnlagt av regissør Lars von Trier og produsent Peter Aalbæk Jensen i 1992 har selskapet produsert over 80 spillefilmer, deriblant von Triers mange prisvinnere.

Nå går han med en ønskeliste over norske skuespillere han gjerne skulle jobbet med.

- Jeg som alle andre produsenter har veldig sansen for Aksel Hennie, og jeg er også svært nysgjerrig på Pål Sverre Hagen og Kristofer Hivju. For ikke å glemme Jakob Oftebro som allerede er stor filmstjerne i Danmark. Det hadde også vært utenkelig for fem, ti år siden. Det er lenge siden det har vært slik at så mange nordiske skuespillere har vært så ettertraktet i utlandet som nå.

- Hvilke tendenser ser du i det nordiske filmmiljøet?

- Det er klart at når vi har så mange dyktige skuespillere som med største selvfølgelighet spiller i store utenlandske filmer så løfter det hele nivået for resten av bransjen. Det betyr også at de hjemlige filmene blir mye bedre enn de noen gang har vært.