KORK og krim med sus og smell

Lydorgie med sjarme og humør.   Anmeldt av Terje Mosnes tmo@dagbladet.no

KONSERT: Det var mye lyd, gudbedre, styggelig mye lyd. Men det er så rart med det, er du først blitt overkjørt av dampveivalsen én gang, kjennes det bedre neste gang, og tredje gang er det en fest. Det er utrolig hva man venner seg til å frydes ved.

KORK er som kjent et fleksiband som fikser det meste, inkludert det å spille symfonisk frijazz på Cosmopolite sammen med det 14 musikere sterke villdyret Crimetime Orchestra og den amerikanske, 74-årige frijazzveteranen, altsaksofonisten Sonny Simmons. Den smått forrykte kombinasjonen – Crimetime har to trommeslagere, tre el-bassister og er rimelig utagerende besatt på alle 14 plasser – ble forsøksvis holdt i sine musikalske ører av dirigent Erlend Skomsvoll, som sammen med Crimetimer Vidar Johansen hadde orkestrert musikk av sistnevnte, Crimetime-gründer Jon Klette og Simmons til konserten. Det dristige prosjektet lyktes i perioder godt, med dynamikk i vekslingen mellom Crimetimes improviserte partier og KORKs noterte forløp, mellom det massivt drønnende tutti-kjøret og de mer transparente øyeblikkene, og med Simmons’ intense altsax-vandringer på toppen, ble det en original, morsom og inntrykkssterk konsertopplevelse på Oslo Jazzfestival.