Kornback

Passe episk, passe gotisk, passe Korn-tungt.

CD: Det har ikke bare vært greit å være Korn de siste årene. Bandet har helt klart vært i et kreativt vakuum de har hatt problemer med å komme ut av. Fem har også blitt til tre. Gitarist Brian «Head» Welch har som kjent gått i dialog med høyere makter og dermed var det metalgitar og kokain på hylla for hans del. I fjor var det trommeslager David Silverias tur til å abdisere grunnet sykdom. Jonathan Davis, Munky og Fieldy holder fremdeles stand, og det er ikke så dumt. Selv om det til tider er litt avstand mellom høydepunktene, er det i det minste en god håndfull av dem på Korns nye plate.

Pionerarbeid

California-bandet har gjort sin andel av pionerarbeid, og det er kanskje mye forlangt at de skal fortsette den samme stien når bortimot samtlige av sine brødre har falt av lasset for lengst. Alternativ metal, eller nu metal om du vil, har for lengst mistet momentum – noe bandets to siste album «See You on the Other Side» og «Take a Look in the Mirror» til dels har lidd under. Det som stiller seg annerledes i dag, er at Korn åpenbart ikke har ambisjoner om å forandre verden og heller konsentrerer seg om å lage låter som faller seg naturlig uten å henge seg altfor mye opp i egen kulturelle ballast.

Verdighet

Østlige «Hold On» og «Bitch We Got a Problem» er begge låter som funger godt som et kompromiss mellom Korns grunnleggende vedtekter og et band som har modnet i mykere retning på sine eldre dager. Der det ellers har skortet på kreativt nybrottsverk de siste årene, har de om ikke annet vist tilløp til godt popsnekkeri. Sånn sett føyer den umiddelbare «Evolution» seg godt inn i den tradisjonen. Det er litt daukjøtt her. Et eksempel er den marengssøte balladen «Kiss», masete «Love and Luxury» et annet. Litt strammere regi i avslutningen hadde heller ikke vært å forakte. Likevel, det er en gammelmodig verdighet her som bandet skal ha honnør for. Mest takket være god variasjon og stødig melodiføring. Velkommen ut av tåka, får en nesten si.