SENDT TILBAKE: Ortodokse kristne av Moskva-patriarkatet utenfor Kiev. Foto: Vladimir Shtanko/Anadolu Agency/Scanpix
SENDT TILBAKE: Ortodokse kristne av Moskva-patriarkatet utenfor Kiev. Foto: Vladimir Shtanko/Anadolu Agency/ScanpixVis mer

Kors og granater

De sier de var væpnet kun med kors og hellige ikoner. Men de ble stanset fordi politiet sier de fant granater langs deres vei. Gud er ikke bare en fest i Ukraina.

Kommentar

De kom fra øst, og de kom fra vest, for å feire at det var 1028 år siden fyrst Vladimir ble døpt på Krim, og kristningen av middelalderriket Kiev Rus. Det var altså ikke akkurat noe rundt år som skulle feires, noe som ytterligere understreker den religiøse marsjens politiske karakter. Prosesjonene som hadde gått siden begynnelsen av måneden var heldekkende i både fotside prestekapper og med et heldekkende navn. «Den all-russiske prosesjonen for korset, for fred, kjærlighet og bønn i Ukraina», kaller de seg. Men myndighetene i Ukraina sier at de har funnet to granater på prosesjonens planlagte vei, og stanset i går kveld hele marsjen.

Nå vet vi ikke hvem som har lagt ut granatene, marsj-deltakerne, marsjens mange motstandere, eller for den saks skyld myndighetene selv. Det man vet er at marsjen er kontroversiell, som det meste i det fortsatt delte landet Ukraina. Marsjen var arrangert av Den russisk-ortodokse kirken utgått fra Moskva-patriarkatet. Den hadde støtte fra patriarken for Den russisk-ortodokse kirken, Kiril, som sitter i Moskva, og er en av de viktigste ideologiske støttespillerne til den russiske presidenten Vladimir Putin.

Det var altså enda en gang duket for konfrontasjon da marsjen ble stanset av politiet natt til i går i utkanten av den hellige byen Kiev.

- Borgernes sikkerhet er viktigere enn religiøse seremonier, sa innenriksminister Arsen Avakov som begrunnelse for å avbryte prosesjonen. Men hvorfor er det hele så provoserende?

Den ortodokse kirken i Ukraina er delt i to. Moskva-patriarkatet har den status at den har en navlestreng til alle de ortodokse kirkenes moderkirke, som ligger i dagens Istanbul. Patriarken i Konstantinopel, er en økumenisk patriark, men er langt unna å ha den autoritet i lærespørsmål som paven i Roma har for katolikkene. Men mens den ortodokse kirken utgått fra Moskva-patriarkatet taper medlemmer i stort monn, og nå bare har tilslutning fra rundt 15 prosent av ukrainerne, så er den ortodokse kirken utgått fra Kiev-patriarkatet i sterk vekst, men en oppslutning som de to siste åra har økt fra rundt 15 prosent til over 30. Kiev-patriarkatet ble dessuten grunnlagt så sent som i 1992, i forbindelse med at Ukraina fikk sin selvstendighet.

Grunnen til kirkekampen er selvsagt det politiske dramaet Ukraina de to siste årene har vært gjennom. Da prosesjonene med troende knyttet til Moskva-patriarkatet ble stanset tirsdag kveld, var det av ukrainske nasjonalister fra blant annet fascistpartiet Høyre sektor. For dem står det om å slå tilbake alt som er knyttet til Russland og Moskva, for å vaske Ukraina rent for russisk innflytelse.

Ja, selv mannen de troende skulle feire er det strid om. På russisk heter han Vladimir, og på ukrainsk Volodymyr. I Moskva er det planer om å reise en enorm statue av ham for å feire 230-års jubileet for kristningen av det som nå er både Ukraina og Russland om to år, og ettertrykkelig knytte ham til Russland. Men for de fleste ukrainere er Volodymyr deres, siden han styrte sitt rike Kiev Rus fra Kiev. Gud er som kjent med oss. På alle fronter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook