KONSERT: Det var ikke akkurat tilfeldig at det var The Ronettes sekstitallshit «Be My Baby» og Julee Cruises «Twin Peaks»-låt «Falling» som ble spilt over Rockefeller-høyttalerne minuttene før Glasvegas gikk på scenen søndag kveld. For det første: Glasvegas’ debutplate «Glasvegas» (2008) består av grimete arbeiderklasserock konstruert rundt Phil Spectors klassiske, glassklare og luftige produksjonsestetikk. Hos Spector er det som om himmelen åpner seg, en idé skottene har klart å kopiere ved hjelp av skurrende gitarer og uforståelige skotsk dialekt. For det andre: Glasvegas’ musikkunivers er utpreget David Lynch-dramaturgisk. Farene truer. Hele tida. Om det så er smågutter som forsvinner, sjalusi som dreper, kniver som glimter i mørket eller fedre som stikker av. Denne sitrende, ulmende blandingen av ubehag og fascinasjon var selvfølgelig til stede også søndag kveld. Bandet var kledd i sort og lysspottene på scenen var med på å skape en slags «Leader of the pack»-illusjon, egentlig sto på en sekstitallsparkeringsplass og spilte for en gjeng tenåringsrockere. Trommeslager Caroline McKay hamret så hardt at hun fikk Meg White til å framstå som en puslete jazzperkusjonist, og Rab Allan (gitar) og Paul Donaghue (bass) så ut som om de hadde studert gamle The Clash-videoer med lupe. Det beste var likevel vokalist James Allan, som med sin svarte singlet og svært gode konsertvokal, mestret den vanskelige øvelsen det er å kombinere hard, svart rockmaskulinitet med hjerteskjærende følsomhet. Lydbildet var riktignok litt grumsete på førstelåta, men justerte seg etter hvert, og det lå an til å bli veldig bra. Men så er det slik at Glasvegas bare har gitt ut en tisporsskive og en jule-ep. På et tidspunkt tar låtene rett og slett slutt – og i dette tilfellet var det etter snaue femti minutter. Det er farlig kort for et band som har solgt ut Rockefeller. På den annen side, de kunne jo ikke akkurat begynt å spille julesanger, heller.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger