Kort og godt

Mye moro og magi i seks norske kortfilmer for hele familien.

FILM: Nytt grep for å få kortfilmen ut til et større publikum -   å sette sammen flere til et langfilmformat. Ideen er forbilledlig, særlig fordi det i dette tilfellet dreier seg om filmer for barn. Det er flott å se at det spirer og gror blant nye generasjoner av norske barnefilmmakere.

Kvaliteten er vekslende, men jevnt høy i «Ønskebrønnen og andre historier» som er sammensatt av seks kortfilmer.

Den vakreste -   og det eneste kvinnebidraget i programmet -   er Marte Stensens animasjonsfilm «Mathilde og bestefar».

Med små bevegelser, svart-hvitt tegninger og en lys pikestemme som forteller, får vi vite at Mathildes bestefar skal dø og at Mathilde håper han får frokost på senga i himmelen.

Komikken er høyrøstet i Martin Lunds «Hjemmekamp», der to sportskommentatorer sitter i en boks på et gutteværelse og heier på gutten som kjemper mot vekkerklokka. I Morten Evelids «Strong Hold» handler det om å få pønkesveisen til å stå og dermed bli søteste gutt i klassen, bokstavelig talt.

Både komedie og magi finnes i Øyvind Sandbergs «Bare en kvist», om kvisten som både kan skyte buksene av tyver, ta bilder og få skurker til å synge. Den magiske realismen florerer også i Robert Næss\' tittelfilm «Ønskebrønnen», om gutten som må flytte på landet men lokaliserer en ønskebrønn som kan løse problemene hans.

Chistian Los «Iver» er et gøyalt portrett av en liten rampegutts avsløring av en stor rampegutt. Dette tåler vi mer av.