Kort og kontant

Stor konsert i intimformat

«Helter, guder og selvdiggere»

Atriet, Kongensgt.

KONSERT: I går ettermiddag inviterte Det Norske Kammerorkester til fortsatt Vinternattfestival. De var mer på hjemmebane, denne gang, i bokstaveligste forstand. For Atriet i Kongens gate, inngjerdet av egne kontorlokaler, (pluss tilsvarende kontorer til blant andre Solistkoret og Risørfestivalen) er også et fint og uformelt sted for å spille, og høre på, konsert.

Det var antikkens fortellinger der dreide seg om i går også. Men det hele var lagt enklere og mer tilforlatelig opp, med en vittig og velopplagt Terje Nordbye som cicerone gjennom gresk antikk. Og framfor alt, en forteller med sans for timing, ikke bare i egne fortellinger men i forhold til konserten som helhet.

Den var det et håndplukk av Kammerorkestrets egne musikere som sto for. Og det låt bra, fra åpningsverket, J. S. Bachs «Konsert for obo, fiolin og strykere» og gjennom nyere musikalske bud på greske mytemateriale som Mauricio Kagels «Pan» og Benjamins Brittens «Metamorfoser» (utsøkt spilt av David Friedeman Strunck på obo), og tilbake igjen til Dario Castello fra tidlig 1600-talls Venezia og så, helt til slutt: Bachs «Brandenburgerkonsert nr. 4», festivalens gjennomgangs-verksyklus.

Der imponerte ikke minst blokkfløytistene Katarina Widell og Carolina Eidsten Dahl i solistposisjon, sammen med en aldeles utmerket spillende Daniel Baird på fiolin, omsluttet av ensemblespill av første klasse.

Slik kan musikk også formidles, uformelt of avslappet, men helt på hugget like fullt, fra start til slutt.