Kosen i kulturen

Kos fordrer konsensus, og slik blir den norske kosen ekskluderende og autoritær.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MORGENBLADET 19. mai brakte et intervju med Nina Witoszek, som nylig mottok Fritt Ords Pris. - Kos er en fare her i Norge. Kos kan paralysere, også det intellektuelle livet, sier Witoszek.

Jeg tror hun har rett. Først en personlig historie: For en tid tilbake ble jeg kontaktet av en elev i den videregående skole som fortalte at han hadde skrevet særoppgave om bøkene mine. Det han også fortalte var at romanen «Amputasjon» var blitt nektet innkjøpt til biblioteket på skolen. I en tid der enhver tenåring har tilgang til nær sagt hva som helst over Internett, er det å få en skjønnlitterær fortelling sensurert vekk fra et skolebibliotek en sjelden og subtil utmerkelse. Jeg var derfor nysgjerrig på hva det var ved boken som gjorde at elevene måtte beskyttes mot den. Forklaringen jeg fikk var at det var blitt advart mot boken på en bibliotekssamling. Den var upassende, forfatteren var «kontroversiell».

Kos er et ideal i Norge. Oppmuntret av diverse bokklubber er Norge stedet der voksne lesere skal kose seg med en god bok. Men hva da med de bøkene som ikke er skrevet for å koses med? De som beskriver sider av virkeligheten som oppfattes som ubehagelige, bøker med et innhold de toneangivende finner moralsk betenkelig? Når det intellektuelle borgerskapet i Norge samles til peiskos på hytta vil det alltid være noen som ikke er invitert, enten de vandrer aleine rundt i skogen eller ligger under en granlegg og tenker sine egne tanker, tanker som bryter med konsensus. For kos fordrer konsensus, og slik blir kosen ekskluderende og autoritær.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer