Kosmisk cowboy

Morten Abel åpnet norgesturnéen i Stavanger i går: Spillekåt, men ikke helt på høyden.

STAVANGER (Dagbladet): En kosmisk cowboy med bredbremmet hatt og motorsykkelbriller leker med musikk, seg selv og publikum. Morten Abel er den fødte artist. En entertainer som med den mest selvfølgelige naturlighet rommer en konsertsal med sitt ego. Uten å virke brautende eller sykelig selvopptatt eser han ut og fyller rollen som popstjerne. Akkurat slik vi vil ha ham live.

Med et skjelmsk smil, spill levende øyne og kantete motoriske fakter erobret han studentscenen i hjembyen i går kveld - og langt på vei publikum.

Har hjernerystelsen for snart to uker siden gitt varige men? Nei da, han bare er sånn. Mer guttete og uhøytidelig enn da The September When herjet tidligere på 90-tallet.

Konserten åpnet med «Hard To Stay Awake» og fortsatte med låter fra begge solo-cd-ene: «Snowboy» og «Here We Go Then, You And I» - med en liten avstikker innom Peltz, trioen han trengte for å løsrive seg fra September When.

Abel på konsert er mer rocka og løsere i snippen enn på plate. Og Abel solo er mer smårufsete, nærmere den noe uforløste energiutblåsningen Peltz enn det popsofistikerte September When.

Abel har funnet et uttrykk som jeg har falt for, og som fungerer fordi det virker naturlig for Abel selv å være i det.

Men turnéåpningen kunne vært mer helstøpt. Det tok litt for lang tid før Abel og bandet hadde funnet den nødvendige ledigheten. Flere av låtene framsto litt røyklagte , de manglet den briljansen de framstår i på plate. Bandet spilte helt greit, men var ikke i låtene - som en naturlig del av musikken - slik som kjennetegnes band som har øvd, lagd plate og vokst seg sammen til en enhet. Men det kommer nok.

LØS SNIPP: Morten Abel eide scenen på Folken i Stavanger i går kveld.