CALL OF DUTY: BLACK OPS: Høstens store skytespill kan få en abonnementsløsning om du vil delta i onlinekampene (Treyarch/Activision).
CALL OF DUTY: BLACK OPS: Høstens store skytespill kan få en abonnementsløsning om du vil delta i onlinekampene (Treyarch/Activision).Vis mer

Kostbar krigføring?

Betalingsmodell for «Call of Duty: Black Ops» kan være avslørt.

||| Activision-topp Bobby Kotick har lenge delt sine drømmer om nettopp dette: At den populære spillserien Call of Duty skal få en betalingsmodell lik de du finner i massive onlinespill.

Og nå kan en video som The Sixth Axis videreformidler fra forumet 360 Junkies kanskje røpe at Activision har tenkt å gjøre alvor av en slik medlemsavgift.

Brukeren som har lagd videoen fortalte at han nylig hadde blitt møtt med en mystisk skjerm i menyene til «Call of Duty: Modern Warfare 2». Da han prøvde å bli med i en onlinekamp med en venn, dukket en menyskjerm opp som fortalte han at «ingen medlemskap for tiden er tilgjengelig».

I tillegg var denne menyskjermen direkte knyttet til betaling med Microsoft-poeng, som får vedkommende til å konkludere med at dette var en forsmak på en tjeneste som Activision nå holder på å teste ut.

I høst slippes «Call of Duty: Black Ops», et spill som i forbindelse med forhåndssalget allerede ligger an til å slå 2009s ubestridte salgstopp; «Modern Warfare 2». Kanskje Activision benytter anledning til å innføre en slik onlineavgift i tide til dette spillet?

Activision har enda ikke kommentert innholdet i videoen som du kan se nederst i denne saken. 

Ikke uventet er allerede forumer og kommentarfelt i ferd med å fylles av misnøye, for om det faktisk viser seg at Activision gjør alvor av en slik betalingstjeneste for å gi deg tilgang til onlinedelen av Call of Duty, betyr dette at Xbox 360-kunder først må ha et gullmedlemskap — deretter kommer avgiften fra spillutgiveren på toppen.

Skal man virkelig flisespikke og lage et enda mer omfattende regnestykke, kan man si at man også kan legge til bredbåndsavgiften til din nettleverandør for å finne totalkostnadene knyttet til å nyte et spill som «Modern Warfare 2» i online flerspiller.

For bare tre dager siden gikk bransjeekspert og analytiker for Webush Morgan Securities, Michael Pachter, ut og forsvarte en slik betalingsløsning. Han sa ifølge Industry Gamers at det er på høy tid at utgivere som Activision begynner å legge på en avgift for å ta seg betalt for kostnadene forbundet med å tilby en omfattende onlinedel. For fjerde måneden på rad viser spillsalget i USA en nedgang, noe Pachter mener skyldes to ting: At Nintendo den siste tiden har begynt å legge ved to spill til de som handler en Wii-konsoll — og «problemet» med onlinespilling.

For mange sitter rett og slett fastgrodd i for eksempel «Modern Warfare 2», i stedet for å løpe til sin nærmeste spillbutikk på jakt etter noe nytt å putte inn i konsollene sine, mener Pachter. Og dette bidrar til at spillsalget stuper.

Han anslår at 12 millioner potensielle spillkunder sitter med «Modern Warfare 2», og er opptatt med onlinedelen av dette spillet som ble sluppet i fjor høst. Wedbush Morgan Securities' beregninger anslår at disse bruker i snitt 10 timer på skytespillet i uka.

- Dette har sugd bort tilgjengelig tid som ellers ville blitt brukt på å spille nyinnkjøpte spill, uttaler Michael Pachter.

- Vi ser på dette som et vedvarende problem, og tror at med mindre utgiverne kommer opp med en forretningsmodell som på passende vis fanger opp den verdien skapt gjennom multiplayeropplevelsen, så er vi nødt til å se en flukt av spillere bort fra fullprisspill pakket i et cover og til online flerspiller. Mens dette skiftet er flott for kundene, som nyter en enestående, og stort sett gratis, spillopplevelse, har dette vært ødeleggende for utgivere og aksjonærer som ser at salget og profitten synker, fortsetter Pachter.

- Vi tror det er opp til Activision, som har den mest populære flerspillertittelen, å ta det første skrittet for å adressere hvordan man skal tjene mer penger på multiplayer. Det er for tidlig å spå om dette vil bety en månedlig avgift, inngangsavgifter til turneringene, mikrotransaksjoner eller en kombinasjon av alle tre, men vi forventer å se selskapet handle innen årets utgang, når «Call of Duty: Black Ops» lanseres, konkluderer analytikeren.

Tre dager etter disse uttalelsene dukker denne videoen opp.