Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kostet null. Ble «blockbuster»: - Lurendreiere

En skrekkfilm laget på Zoom har solgt flest kinobilletter i USA.

NUMMER ÉN: Nullbudsjett-filmen Unsubscribe topper billettsalglister i USA. Her kan du se traileren. Vis mer

En 29 minutter lang skrekkfilm som var laget på videokommunikasjonsappen Zoom har toppet billettsalglister i USA. I tillegg til den enkle produksjonen hadde filmen null i budsjett.

Samtidig var det bare to personer som hadde sett filmen på kino.

Hjernene bak filmen med navnet «Unsubscribe» er youtuber og skuespiller Eric Tabach og filmskaper Christian Nilsson. De fant en måte å utnytte coronapandemien for å få filmen til å bli den mest etterspurte.

- Ingen store filmer var på vei ut på markedet. Alt var satt på vent. Jeg ville finne en måte å få det største salget, sier Tabach til BBC.

Det er dette klippet som har skapt store problemer for Universal og deres kommende film «A dog's purpose». Et opptak fra filmsettet hvor crewet tilsynelatende tvinger en livredd hund ned i et motstrømsbasseng for å gjøre de nødvendige opptakene. Premieren for filmen er i kjølvannet av skandalen blitt kansellert. Universal på sin side hevder at d... Vis mer

Smutthull

Historien om filmduoen har spredd seg over hele verden, og blir omtalt som «pranksters» eller «lurendreiere» NME.

For å nå toppen av billettsalget, skjønte Tabach og Nilsson at de måtte lure systemet. De gjorde det ved å utnytte et smutthull i billettsalg for kino, kjent som «four walls» eller «fire vegger».

- «Four walls» er når distributører leier ut en kino og kjøper alle setene, sier Tabach.

Han forklarer at man betaler en fast avgift til kinoen, og alle pengene de tjener per sete går rett i lomma.

- I det vi innså at var en mulighet, gikk vi for det, sier Tabach.

På én dag skrev duoen manuset og fikk flere venner fra YouTube til å spille i filmen. Handlingen er satt til online videosamtale hvor deltakerne blir hjemsøkt av et mystisk internettroll. Filmingen tok i alt fire dager.

Kinosal for to

Tabach og Nilsson var de eneste i kinosalen 10. juli. De hadde kjøpt alle billettene selv.

Ifølge Box Office Mojo lå «Unsubscribe» på første plass over filmer med best inntjening i perioden 5. juni til 11. juni. Filmen kan nå leies på video-on-demand.

Filmen har så langt håvet inn 25 480 dollar. Duoen sier selv til Washington Post at dette aldri ville vært mulig hadde det ikke vært for coronapandemien.

- «Kjæledyrenes hemmelige liv 2» lå på førsteplassen på samme tid i fjor. Den hadde en inntjening på 430 millioner dollar. Dette ville vært umulig for oss uten smutthullet og corona, sier Nilsson til avisa.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!