Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kraft-kampanje erter hele Bergen

«Heldigvis regner det mye ett sted i Norge,» heter det i TV-reklamen for Bergenshalvøens Kommunale Kraftselskap (BKK). Teksten har falt Bergen reiselivslag tungt for brystet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det regner ikke vesentlig mer her enn andre steder. Dette er ødeleggende for Bergen. Kampanjen inneholder faktafeil og er lovstridig, sier reiselivsdirektør Ole Warberg.

For BKK farer med løgn og stigmatiserer Bergen som en by der det regner mye, ifølge et brev fra reiselivslaget.

Nestenulykke

Allerede under OL i Nagano (februar 1998) iverksatte BKK den nå forhatte reklamekampanjen. Den forårsaket en nestenulykke i reiselivslagets kontorer.

- Vi holdt på å falle av stolen, vedgår reiselivsdirektør Warberg. Ett år og to måneder etter kampanjestart har han reagert skriftlig på vegne av reiselivsnæringa i byen.

- Det regner ikke vesentlig mer her enn i resten av vestlandsbyene. Kampanjen fra BKK er helt stikk i strid med det Bergen vi ønsker å presentere. Det kommunale selskapet plikter å ivareta samfunnsinteressene på en best mulig måte, og så bruker de flerfoldige millioner på en kampanje som sverter byen. tordner Warberg.

- Overraskende

I BKK er det ikke fritt for at man humrer litt over reaksjonen fra reiselivslaget.

- Utspillet kom overraskende! Selv synes vi det er en strålende kampanje, og alle vet jo at det regner mye her i Bergen, ler informasjonsdirektør Kjell Harald Lunde.