HAGEBY-LIVET: «Kampen for tilværelsen» følger den polske lingvisten Thomasz' møte med Norge, nærmere bestemt Ullevål Hageby i Oslo. Bartek Kaminski (bildet) hadde rollen som Tomasz, og ble Gullruten-nominert for innsatsen både i år og i fjor. Foto: Thomas Ekström / NRK
HAGEBY-LIVET: «Kampen for tilværelsen» følger den polske lingvisten Thomasz' møte med Norge, nærmere bestemt Ullevål Hageby i Oslo. Bartek Kaminski (bildet) hadde rollen som Tomasz, og ble Gullruten-nominert for innsatsen både i år og i fjor. Foto: Thomas Ekström / NRKVis mer

Kraftige reaksjoner da NRK-serien forsvant. Nå er den tilbake

Men «Kampen for tilværelsen» kan foreløpig bare sees i lufta.

(Dagbladet): Da «Kampen for tilværelsen» hadde premiere på NRK høsten 2014 var det nærmere en halv million seere som satt benket foran TV-skjermen.

Den Erlend Loe-forfattede serien harselerte med den norske middelklassen i Ullevål Hageby, sett gjennom øynene til polske Tomasz (Bartek Kaminski).

Med sine to sesonger ble «Kampen for tilværelsen» en kritikerfavoritt, og høstet prisnominasjoner både hos Prix Europa og Gullruten.

Les Dagbladets anmeldelse av sesong to her: Morsomt ubehag

Forsvant fra nett

I mai i fjor ble det imidlertid kjent at serien ville bli fjernet fra NRKs nettspiller fordi rettighetsavtalen rundt gjenbruk av serien var bygget på en gammel modell. Både seerne og Erlend Loe selv reagerte.

Det ble heller ikke laget DVD av serien, og dermed så det ut til at mange hadde sett sin siste «Kampen for tilværelsen»-episode da visningsperioden på nett gikk ut i fjor høst.

Dermed så det ut til at mange hadde sett sin siste «Kampen for tilværelsen»-episode da visningsperioden på nett gikk ut i fjor høst.

Det har Norwegian gjort noe med. Før jul i fjor kjøpte nemlig flyselskapet rettighetene til å vise TV-serien på sine flygninger.

- «Kampen for tilværelsen» er en god og kritikerrost serie som vi er fornøyd med å kunne vise både norske og internasjonale reisende, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han vil ikke gå ut med hvor mye selskapet måtte betale for å sikre seg rettigheter til serien, men forteller at «Kampen for tilværelsen» er lisensiert gjennom Norwegians internasjonale innholdsleverandør.

Serien vil være tilgjengelig på utvalgte flygninger fram til oktober i år. Blant annet vil Dreamliner-reisende fra Skandinavia til Thailand og USA få muligheten til å se mer av Thomasz og livet i Ullevål Hageby.

NRK: - Utgifter i millionklassen

Heller ikke sjef for NRK Drama, Ivar Køhn, vil røpe summen Norwegian måtte ut med for flyvisningsrettighetene til «Kampen for tilværelsen».

Køhn synes det er bra at TV-serien er tilgjengelig hos Norwegian, og sier samtidig at det ikke er noe som tyder på at serien kommer tilbake på NRK.

Årsaken er ifølge Køhn at kostnadene ved å legge «Kampen for tilværelsen» ut på nett igjen potensielt vil bli veldig store sammenliknet med bruken av serien.

- Vi snakker utgifter i millionklassen, sier dramasjefen.

Samtidig forteller han at NRK er i diskusjon med andre distributører om «Kampen for tilværelsen».

BRUKTE FILMTRIKS: Produksjonen rundt NRK-serien «Kampen for tilværelsen» brukte en hel dag på å filme et par minutter til én av de første episodene av andre sesong av den mye omtalte NRK-serien. Video: NRK Vis mer

- Da snakker vi om salg.

- Til utlandet?

- Ja, for eksempel. Vi er i dialog om eksport. Det kan skje fort, eller ta veldig lang tid, sier Køhn.

Glad for Norwegian-interesse

Erlend Loe, som er en av tre manusforfattere bak serien, er glad for at det norske flyselskapet har plukket opp «Kampen for tilværelsen».

- Vi synes jo at alt som får serien ut fra kjelleren i NRK er bra. Vi som har laget den vil bare at den skal vises, så all kredit til Norwegian, sier Loe til Dagbladet.

Han tror at serien på sikt vil bli tilgjengelig for et større publikum igjen, jamfør det Ivar Køhn forteller om mulig salg av serien til utlandet.

HÅPER PÅ SERIECOMEBACK: Manusforfatter Erlend Loe er glad for at Norwegian har plukket opp «Kampen for tilværelsen», og tror at serien vil bli tilgjengelig også for et større publikum etter hvert. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
HÅPER PÅ SERIECOMEBACK: Manusforfatter Erlend Loe er glad for at Norwegian har plukket opp «Kampen for tilværelsen», og tror at serien vil bli tilgjengelig også for et større publikum etter hvert. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix Vis mer

Nytt seermønster = ny avtale

Årsaken til at «Kampen for tilværelsen» ble fjernet fra NRKs nettsider er at avtalen rundt produksjonen baserte seg på at mange flere enn i dag så serier på lineær TV.

De seneste årene har imidlertid folks seervaner endret seg: Stadig flere tyr nemlig til nett-TV for å underholdes.

Det har ført til at NRK har måttet reforhandle sin avtale med Skuespillerforbundet, da den gamle avtalen blant annet innebar at en dramaserie maks kunne ligge tilgjengelig på NRKs nettsider i fire uker etter siste visning på TV.

Avtalen betød også at NRK måtte betale store summer hver gang seriene ble sendt i reprise, skrev Aftenposten i mai i fjor.

- Falt mellom to stoler

Mens den gamle avtalen omfatter «Kampen for tilværelsen», omfatter den nye avtalen for eksempel ekstremt populære «Skam», som vil være tilgjengelig på NRK nett-TV for alltid.

- «Kampen for tilværelsen» falt mellom to stoler. Dette er en situasjon vi ikke ønsker å være i igjen. Nye avtaler ligger nå på plass med Skuespillerforbundet, sier NRKs dramasjef Ivar Køhn til Dagbladet.

SJEF FOR NRK DRAMA: Ivar Køhn. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
SJEF FOR NRK DRAMA: Ivar Køhn. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

Erlend Loe sier at verken manusforfatterne eller NRK forsto i hvor stor grad seervanene kom til å forandre seg da rettighetskontraktene for TV-serien ble skrevet.

- Den digitale utviklinga har gått så fort, og da vi forhandlet kontrakt med NRK tror jeg at verken vi eller NRK forsto at det bare skulle gå et par år før TV-kikking på nett var større enn direkte-TV-kikking, sier Loe.

Da det i fjor ble kjent at serien kom til å forsvinne, var forfatteren klar på at «Kampen for tilværelsen» var en serie som utvilsomt hadde livets rett:

- Når man bruker rundt 80 millioner på å lage en 16 episoders tv-serie og kommer godt i mål kritikermessig, samt får en trofast og hengiven følgeskare, så er det tydelig at man har laget noe som ikke er øyeblikkskunst, men snarere noe som bør være tilgjengelig lenge, sa Loe den gang.