Kraftsalve mot «We love the 90s»-kritikk

- Å si at «KLF sluttet å turnere for mange år siden», er ren løgn og fullstendig oppspinn.

WANDA DEE: Artisten Wanda Dee står på plakaten til det populære «We Love the 90s»-arrangementet. Nå slår manageren tilbake mot kritikken. Foto: Pressebilde
WANDA DEE: Artisten Wanda Dee står på plakaten til det populære «We Love the 90s»-arrangementet. Nå slår manageren tilbake mot kritikken. Foto: PressebildeVis mer

Manageren til den amerikanske artisten Wanda Dee raser, etter at det i forrige uke ble reist kritikk mot «We love the 90s»-festen rapperen er med og headliner i Telenor Arena neste år. Overfor Dagbladet uttalte Forbrukertilsynet at arrangøren Nordic Beats kan stå bak villedende markedsføring fordi Wanda Dee bruker navnet til 90-tallsgruppa KLF i markedsføringen.

Sammen med flere andre kjente navn fra 90-tallet, står «KLF feat. Wanda Dee» på plakaten for det populære «We Love the 90s»-arrangementet, som går av stabelen i april 2020. Det fikk flere på musikkbransjeforumet Bransja prat til å reagere.

KLF kommer nemlig ikke til Norge, det er det bare Wanda Dee som gjør. Til tross for dette står «The KLF» over navnet til Wanda Dee på plakaten, og Nordic Beats profilerer også bookingen som både fra Storbritannia og fra USA.

- Fullstendig oppspinn

Arrangøren Nordic Beats sier de forholder seg til agenten som booket artister, og benytter det navnet de har fått skriftlig tillatelse til å bruke.

Kritikken har fått Wanda Dees manager Eric Floyd til å tenne på alle plugger.

- La meg slå dette fast, en gang for alle, så dette ikke-problemet kan slutte å være et problem, skriver Floyd i en e-post til Dagbladet, og fortsetter:

- KLF-produsentene Bill Drummond og Jim Cauty har aldri turnert som KLF, noensinne. Så å si at «KLF sluttet å turnere for mange år siden», er ren løgn og fullstendig oppspinn, som forleder publikum.

KLF (The Kopyright Liberation Front) var pionerer innen elektronisk dansemusikk på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet, og er like kjent for sin anarkistiske og totalt uforutsigbare holdning til eget virke og bransje som for musikken.

Turnert siden 1991

Duoen besto av britene Bill Drummond og Jimmy Cauty som i februar 1992, på høyden av musikkarrieren, oppløste prosjektet med et overraskende smell.

Floyd hevder at «The KLF feat. Wanda Dee» er et eksempel på et fenomen som var utbredt på 90-tallet, det såkalte Techno Group Syndrome (TGS), der andre enn produsentene framførte musikken, og representerte merket.

- Faktisk er det bare gjennom «The KLF feat. The Goddess, Wanda Dee» at verden har fått se, oppleve eller i det hele tatt kjenner til KLF som et live verdensturnékonsept de siste 29 åra. Dette er et ubestridelig faktum, raser manageren videre.

Ifølge agentinformasjon oversendt til Nordic Beats, har Wanda Dee turnert internasjonalt med showet «The KLF Experience featuring Wanda Dee» eller «The Voice of KLF, Wanda Dee» siden 1991. Det har foruten konserter i USA tatt henne til 150 byer verden over.

KLF har selv forsøkt å stanse bruken av navnet, ifølge fanportalen KLF.de.

- Stjal Wandas stemme

Historien til The KLF og Wanda Dee er nesten 30 år gammel, og går som følger:

KLF-låtene «Last Train to Trancentral» (1991) og «What Time Is Love?» (1990) samplet Wanda Dee-låten «To the Bone» uten tillatelse. Da apparatet til Wanda Dee fant ut av dette, gikk de til sak mot KLF. Partene inngikk en avtale om rettigheter og royalties, samt sikret de at hun fikk være med i musikkvideoen til «Last Train to Trancentral». KLF skulle også produsere en låt for henne, men det ble aldri noe av på grunn av at britene forlot musikkbransjen.

- Ettersom Bill og Jimmy, som Wanda, nyter godt av godtgjørelser hver tredje måned for stadig robuste KLF-platesalg, samt nedlastinger og annet, har de ikke noe virkelig ønske om at Wanda skal slutte og turnere, og har latt henne være - som en stille vind under hennes turneringsvinger - helt siden 1992, mener Floyd.

- Siste stedet de vil være

Han hevder at KLF fremdeles ikke har oppfylt to av punktene fra forliket med Wanda - at hun aldri ble gitt «featuring»-kreditering på musikkvideoene som hun var hovedvokalist i, og at de aldri lagde låten de skulle ha produsert for henne.

- Det siste stedet de vil være er i en rettssal med henne, sier han, og fortsetter:

- Så før du dømmer Wanda Dees relevans til KLF-merkevaren så strengt, må du ikke glemme at det var hennes stemme og utseende som først ble stjålet, og i motsetning til andre av KLF sine gjestevokalister, valgte hun ikke å la det gå, men bli og kjempe for det hun mener er rett!