«Kranes konditori» tilbake

- Cora Sandels måte å tale kvinnesak på er ikke utdatert. Stor litteratur blir aldri utdatert, sier Otto Homlung. I «Kranes konditori» handler det om manglende morskjærlighet, frihetslengsel, selvrealisering og portvin midt på blanke formiddagen.

5. september er det premiere på Riksteatrets nydramatiserte «Kranes konditori». I tre måneder skal ensemblet forlyste og forskrekke teaterglade sjeler i vårt langstrakte. Alle de 60 faste spillestedene får besøk.

Homlung har dramatisert Sandels roman fra 1945, sammen med Tine Thomassen.

Det er Homlung som instruerer de elleve skuespillerne, anført av Marit Østbye som Katinka og Mats Pontén som Stivhatten.

Tilbake til kilden

Homlung mente det var på tide å gå tilbake til den opprinnelige versjonen, og følge forfatterens anvisninger.

- Vi ser en frihetslengsel og en lengsel etter selvrealisering i hele Cora Sandels forfatterskap, mener Homlung.

- Hun får oss på en måte til å se oss selv utenfra, sier Marit Østbye, som skal bekle den sentrale rollen som Katinka Stordal, kvinnen som går fra jobb og unger for å benke seg på et konditori midt på blanke formiddagen.

Provoserte

- Innerst handler det om gammel sorg som kommer til overflaten, utløst av at én kvinne møter veggen og går fra både jobb og barn. Det får følger for omgivelsene at hun gjør noe som sjokkerer. Jo, det er mange som bryr seg, men de bryr seg ikke om , det er det som er problemet der «småbydyret» regjerer, sier Homlung.

Cora Sandel provoserte da hun i 1945 våget å sette «morskjærligheten» under lupen.

- Var det en biologisk sannhet at mødre elsket sine barn over alt på jord? «Kranes konditori» er fortsatt så aktuelt fordi det handler om de dype, eksistensielle spørsmål, som det å ha mot til å skille seg ut, om manglende toleranse, morskjærlighet og om trivialitetene som spiser opp alle drømmene. Stoff mange kan kjenne seg igjen i, antyder Homlung.

- Og når Katinka går tilbake til sitt, er det da rett eller galt? Det kan jo publikum diskutere når de går fra forestillingen... Dette er problemstillinger som aldri går av moten. I hvert fall ikke når de behandles av en forfatter som Cora Sandel, fastslår Homlung.