Kreativ krangel gir bedre filmer

GVTEBORG (Dagbladet): Malte Wadman lover en ny giv i norsk filmproduksjon om tre år. Da er det første kullet fra filmskolen på Lillehammer ferdig utdannet.

Wadman er leder for den nyopprettede skolen og vil anse hele greia som bortkastet hvis han etter hvert ikke får se studentene sine i fullt arbeid med det de er ment å skulle gjøre: Vitalisere den norske filmbransjen.

- Og når jeg ser på gjennomsnittsalderen hos medlemmene av Filmforbundet, er jeg sikker på at det snart vil bli plass til nye folk, sier Wadman.

Skal bli utrygt

Eller som en av studentene hans sier det:

- Vi skal ikke stå med lua i handa og be om å få være med i det norske filmmiljøet. Vi skal ut og gjøre det utrygt for dem som allerede er der.
I går var Wadman på filmfestivalen i Göteborg sammen med andre norske filmfolk for å snakke om planene og ambisjonene for den norske filmutdanningen. Norge er et av de siste landene i Europa til å opprette et slikt skoletilbud.

På Lillehammer kan studentene utdanne seg innen regi, produksjon, manus, lyd, lys og klipp.

Samarbeid

- Men poenget er å få alle som jobber med film til å jobbe sammen, slik at alle er enige om hvilken film de skal lage, sier Wadman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For - med hederlige unntak, selvsagt - slik er det altså ikke i dag: Gode manusforfattere er det generell mangel på, regissørene vil gjerne lage sine egne manus, enten de kan eller ikke, fotografene er for opptatt av å ta sine egne bilder, og produsentene bryr seg for lite om både manus, regi og foto - så lenge de får penger til å lage film og dermed unngår konkurs.

Og ingen av dem kommer noen vei hvis de ikke først går veien om smaksdommerne i de offentlige støtteordningene som deler ut filmpengene.

Kompromisser

- Dermed blir det for mange kompromisser, man finner et minste felles multiplum, den originale filmideen blir borte, og man lager film bare fordi man har fått penger til det, sier Kirsten Rask - som skal lære filmstudentene å skrive manus.

Hvis Wadman får til det han vil, skal vi om noen år få møte manusforfattere, regissører og produsenter av en annen støpning.

- Vil vil lære dem å snakke sammen om noe annet enn det norske filmfolk snakker om i dag.
Teatermennesker snakker om kunst og kreativitet, filmfolk snakker om penger. Vi skal lære dem å snakke om film og ikke filmstøtten de ikke fikk. De som kommer fra filmskolen skal være vant med å krangle fram prosjekter til det beste resultatet, sier Wadman.

SKOLEMESTER: Malte Wadman er sjef for Filmskolen på Lillehammer og lover at publikum skal få legge merke til studentene hans når de har tatt eksamen.