DEBATT

Kreativitet er en stadig mer etterspurt ferdighet i arbeidslivet

Men hvordan utvikles disse egenskapene i norsk skole?

FOR FÅ ERFARINGSFLATER: En av årsakene til den kreative krisen i norsk skole er at mange elever sjelden får praktisk erfaring med å klekke ut en idé, utvikle den for siden å teste ut om arbeidet er forbedret. Det finnes rett og slett for få erfaringsflater for kreative metoder og utforskning. Foto: NTB scanpix
FOR FÅ ERFARINGSFLATER: En av årsakene til den kreative krisen i norsk skole er at mange elever sjelden får praktisk erfaring med å klekke ut en idé, utvikle den for siden å teste ut om arbeidet er forbedret. Det finnes rett og slett for få erfaringsflater for kreative metoder og utforskning. Foto: NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen oppnevnte Ludviksenutvalget i 2013 for å vurdere grunnopplæringens fag opp mot krav til kompetanse i et fremtidig samfunns- og arbeidsliv. Vi lever i et samfunn preget av at et stort mangfold, hurtige forandringer og klimaendringer krever ny kompetanse. Om lag 60 prosent av fremtidens jobber er ennå ikke oppfunnet. Den 15. juni 2015 leverte utvalget sin hovedrapport «Elevenes læring i fremtidens skole» (NOU 2014:7). Den viser oss noen av de utfordringer norsk skole står ovenfor. Viktige føringer i rapporten er at skolefagene må fornyes. Elevene må lære å lære. Ulike sider ved elevenes læring skal stimuleres og skoleledelsen må gjøre tydeligere prioriteringer. Utvalget legger dermed opp til endring - men uten å foreslå detaljerte tiltak eller en konkret reform.

Parallelt med arbeidet ledet av Sten Ludviksen blir vi til stadighet presentert for analyser av betydningen av innovasjon, kreativitet og entreprenørskapskultur. Den amerikanske økonomiprofessoren Edmund Phelps viser i sin bok «Mass Flourishing: How Grassroots Innovation Created Jobs, Challenge and Change» at innovasjon er viktig for å utvikle ferdigheter som selvstendighet og individuelt initiativ.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer