ALBUM: Det er kanskje like greit at de fleste toneangivende norske rapperne for tida har søkt inn i mer folkedyploddende popfarvann.
Ethvert forsøk på å gjenskape soundet til amerikanske forbilder ender jo uansett opp med å høres ut som noe hentet rett ut av P3-programmet «Radioresepsjonen»s sketsjer om Holmlia Folkehøgskole («for mennesker som ønsker å ta vare på den negroide forstadskulturen i USA»).
Samtidig gjør det at norsk hip hop — i den grad det begrepet faktisk er dekkende lenger — anno 2009 spriker i alle retninger. Og det gjør den med en nyvunnet musikalitet (fra Jaa9 & Onkl P til Lars Vaular) og en total skamløshet i forhold til å være kommersiell, tilgjengelig og synlig. En skamløshet som er like frigjørende, forfriskende og barrierenedbrytende som den er irriterende.
Det er med dette utgangspunktet den nyslagne korsangentusiasten Vinni og hans nye, sterkt Anders Møller-pregede konstellasjon av Paperboys plasserer seg: laidback og smilende på toppen av denne bølgen, musikalsk prøvende og feilende godt utenfor de boksene gruppa har operert innenfor tidligere. Et kreativt nachspiel etter Madcons folkefest.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger