KULTURELL KOMPETANSE: Kulturlivet i Norge har for få profesjonelle miljøer med kompetanse og erfaring fra skjæringspunktet mellom kunst og marked, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.  Her forklarer hun hvorfor satsingen Kreativt Norge legges til Trondheim. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
KULTURELL KOMPETANSE: Kulturlivet i Norge har for få profesjonelle miljøer med kompetanse og erfaring fra skjæringspunktet mellom kunst og marked, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland.  Her forklarer hun hvorfor satsingen Kreativt Norge legges til Trondheim. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

Debatt: Kultur

Kreativt Norge kan være en avgjørende støttespiller for mange kunstnere

Kulturministeren: - Det er viktig at flere kunstnere kan leve av det de skaper. 

Meninger

I Norge er vi veldig stolt av våre idrettsutøvere. Toppidrettsutøvere er ikke bare særlig talentfulle og svært godt trent, de har også et profesjonelt støtteapparat rundt seg som hjelper dem med det meste - slik at utøveren kan konsentrere seg om å prestere. Tenk om våre fremste kunstnere også kunne ha et slikt støtteapparat? Da kunne de bruke mer av sin verdifulle tid på å skape og utvikle sin kunst.

Flere kunstnere kunne ha god bruk for et støtteapparat til å nå ut med sin kunst, finansiere den, bli del av et internasjonale nettverk og forvalte rettigheter. Vi som publikum må være villig til å betale for kunsten. Det må bli slutt på holdninger som forventer at kunstnere med glede stiller opp gratis. Kunst er ikke bare et åndsverk, men også et håndverk.

Profesjonelle miljøer med kompetanse og erfaring fra skjæringspunktet mellom kunst og marked har vi dessverre for få av i Norge i dag. Når en av Norges mestselgende forfattere, Jo Nesbø, gjør det stort i utlandet med en ny bok, er det et svensk agentur som forvalter rettighetene. Slik er det også i flere andre bransjer, med noen få hederlige unntak. Det er ikke noe galt i å samarbeide med utenlandske firmaer, men Norge går her glipp av arbeidsplasser og inntekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å være kunstner kan være økonomisk uforutsigbart, men likevel satser stadig flere på den veien. Samtidig går kunstnernes inntekter ned. Staten kan ikke fullt ut lønne alle som ønsker å være kunstnere. Derfor er det viktig at flere kan leve av det de skaper. Regjeringen ønsker å legge til rette for at flere får muligheter til det. Samtidig er vi inne i en tid hvor omstilling og økt bærekraft er nødvendig, også på kulturfeltet. Kulturell og kreativ næring kan få stor betydning for innovasjon, sysselsetting og vekst i Norge. Det kan være ett av beina vi skal stå på i fremtiden. Da må vi få mer kunst og kultur ut i det internasjonale markedet, slik at flere skal kunne leve av sitt kunstneriske og kreative virke.

Grunnlaget for å få dette til, har aldri vært bedre. Globalt sett er kulturell og kreativ næring i vekst. Interessen for nordiske og norske kunst- og kulturuttrykk er sterk og økende, noe vi ser eksempler på innen de fleste kultursjangre. Dessuten har Norge det fortrinnet at vi er digitale pionerer, både når det gjelder produksjon og konsum.

Likevel klarer vi ikke helt å ta ut potensialet vårt. Norge har høy kvalitet og et relativt høyt produksjonsvolum på kunst og kulturfeltet, men lav omsetning. Og vi importerer mer kunstnerisk innhold enn vi eksporterer, i motsetning til våre naboland. Vi må ha som mål å styrke eksporten. Å sørge for at de norske kulturuttrykkene når publikum er viktig for næringsgrunnlaget for kunstnerne, men også for Norge som kulturnasjon.

Derfor gjennomfører regjeringen nå en historisk satsing på kulturell og kreativ næring. Målet er å bidra til vekst, verdiskaping og arbeidsplasser gjennom økt investering i og omsetning av kunst- og kulturproduksjoner. I dette arbeidet er økt kompetanse på entreprenørskap, forretnings- og markedsutvikling helt sentralt. Vi satser langs flere spor. Vi skal styrke det norske støtteapparatet som lanserer norsk kultur internasjonalt. Vi skal hjelpe aktører og bedrifter med å bygge kompetanse, nettverk og kapital. Og sist, men ikke minst skal vi forsterke de lokale strukturene rundt kunstnerne.

Derfor har vi gitt Norsk kulturråd i oppdrag å etablere kontoret Kreativt Norge i Trondheim. Med Kreativt Norge kan flere kunstnere få hjelp til å ta ut en større del av markedspotensialet sitt. De kan få hjelp til å øke egen inntekt og til markedsføring og få bedre tilgang til et sterkt og kompetent støtteapparat.

Hvorfor har vi så valgt å legge Kreativt Norge til Trondheim? Vi trenger stadig oppdatert kompetanse, særlig på teknologi, for å holde tritt med markedet og holde en høy takt i innovasjon. NTNU er Norges fremste teknologiuniversitet, og har aktive koblinger mellom teknologi- og kunstmiljøene. Det er når intelligens og kreativitet smelter sammen at virkelig store ting skjer. Kreativt Norge skal ha et tett samarbeid med sterke forsknings- og utviklings-miljøer. NTNU i Trondheim har ikke bare god kunstutdannelse, men lange tradisjoner for tverrfaglighet og samarbeid.

Trondheim har sterke fagmiljøer innenfor både kulturentreprenørskap, kunst, film og medieteknologi. Kreativt Norge vil kunne nyte godt av alle disse ressursene, men også tilføre mye til eksisterende miljøer. Samtidig er det viktig å understreke at Kreativt Norge er nasjonalt. De skal styrke et stort mangfold innen kulturell og kreativ næring i alle regioner. Å spille på lag blir avgjørende, så Kreativt Norge må legge opp til et godt samarbeid for å dra nytte av de ressursene og kompetansemiljøene den enkelte region har å tilby. Vår ambisjon er å styrke kunstnerøkonomien i hele landet.

For mange kunstnere, særlig de med lavt kommersielt potensial, vil arbeidsstipendet fortsatt være et viktig grunnlag. Men dersom de ønsker det, og dersom kunstnerskapet utvikles mot muligheter for større inntekter, kan Kreativt Norge være en avgjørende støttespiller.