Kresen debutant

Originale og språkbevisste kortprosatekster.

BOK: «Om å ikke føle seg helt til stede i sitt eget liv» lyder en overskrift. Det kunne godt vært tittelen på Thomas Lundbos debut med korte prosatekster. På ulike vis tematiseres en udefinerbar fremmedfølelse i møte med omgivelsene, og en selv. Jeg kjente ikke meg igjen, skriver for eksempel Lundbo i en tekst om å jage etter minner som ikke vil manifestere seg på gamle trakter i Toulouse, Frankrike. Felles for mange av tekstene er en lengsel etter å komme nærmere, forbi det grumsete filteret som ligger mellom oss og verden.

Original

Her er mye filosofisk og eksistensielt alvor om store temaer; hukommelse, historie, nærvær, inspirasjon, natur. Det er ellers lite som minner om Welhaven. Blikket er originalt, og språket fritt for klisjeer. Perspektiv er et sentralt stikkord, for Lundbo utfordrer og forskyver vårt vante utsyn. I teksten «Fotografiet» stirrer han/jeg-et inn i en kameralinse og betrakter den som kikker på papirfotografiet mange år senere. I «Opplysningens dialektikk» opplever han utbyggingen av et boligfelt fra trærnes synsvinkel. Mange av tekstene har dessuten et metanivå der forfatteren reflekterer over bokstavenes manglende evne til å forstå det han forsøker å si.

Språkbevisst

Her er også mye humor og lekenhet. «Om å ikke føle seg helt til stede i sitt eget liv» handler om å våkne opp om morgenen i en ny seng med en ny kone og vite nøyaktig hvordan de daglige ritualene arter seg. I «Kildesortering (Om diktets muligheter, II)» sår han karsefrø i et dikt om karse. De stringente og tørre setningene kan også bryte ut i det vulgære, som i en ellers poetisk tekst som avsluttes med «Nå vil vi drikke og knulle». Thomas Lundbo er stilistisk kresen og uvanlig språksterk, ikke bare til debutant å være. Han står godt på egne bein, men skal man likevel trekke en sammenligning, er det ikke unaturlig å peke på en annen franskinspirert norsk forfatter, nemlig Tor Ulven. Det bør høres som et kompliment.