Kresen kameleon

Seks ganger har Norman Cook entret hitlistene med nytt navn. Blant annet som The Housemartins, Freakpower og Fatboy Slim. Men egentlig heter han Quentin.

- Jeg var tjue år da jeg skiftet navn første gang. Jeg spilte i The Housemartins og gikk over til å kalle meg Norman, for ingen kunne uttale eller stave Quentin. Siden har det gått i sirkel. Hver gang jeg har gått lei et prosjekt, har jeg fått en ny ide og funnet et nytt tåpelig navn.

NORMAN COOK ELLER FATBOY SLIM som han kaller seg for tiden, raser inn i stua og beklager at både han og leiligheten er i sjuskete stand.

Han har nettopp kommet tilbake fra Glastonbury festivalen,

- Jeg plukket opp fire haikere på vei til festivalen. To av dem var franske og kjente meg ikke igjen. De to engelske haikerne ble derimot rimelig overrasket da jeg ga dem fri skyss, gratisbilletter og annen festivalutrustning.

- Glastonbury ble nesten katastrofe. Jeg fant ikke platene mine før ti minutter etter at jeg skulle begynne å spille. Da jeg så 15000 tilskuere vente foran scenen ble jeg rimelig stressa.

Norman henter en kopp kaffe. Knallsterk gruff servert i smilehode-koppen, en av de mange Smiley-gjenstandene leiligheten er overlesset med.

DET BEGYNTE SOM EN DRØMMETRIP sammen med eks-kjæresten. Og endte med smilehodemania - lenge etter at symbolet hadde gått av moten. Vi snakker om laken, klokker, plakater, figurer, undertøy, ja, selv tatovering på overarmen.

- For meg har det ikke noe med acid-house å gjøre. Det handler om å være ukul, å ha det gøy, sier han.

Også på stuedøra er symbolet inngravert, sammen med tittelen «House of Love». Det er her alle de beryktede festene i Brighton har funnet sted. Etter DJ-arrangementene på Big Beat Boutique, den legendariske Brightonklubben hvor Norman er fast DJ.

På plata «On the Floor at the Boutique» som kommer ut neste uke, finnes alle klubbfavorittene fra de to siste årene, inkludert singelhiten «The Rockafeller Skank».

- Vi er skikkelig stolte av Big Beat Boutique. Det er her begrepet big beat stammer fra. BBB er den minste superklubben noensinne, og tar bare 300 personer. Alle de kjente DJ'ene har spilt her, inkludert Chemical Brothers.

Chemical Brothers er Normans største forbilder, og den forrige Fatboy Slim plata, «Better Living Through Chemistry» ble faktisk titulert de to andre big beat høvdingene.

- JEG TOK RÅTTA PÅ DEM. Da jeg hørte «Chemical Beats» ble jeg så grepet at jeg kopierte musikken deres i lang tid. Da jeg møtte dem senere påsto de at at de hadde kopiert meg. Men jeg tror jeg kopierte dem mest.

Tittelen henviser også til et slagord i femtitallets USA: «Er ungene voldelige eller kona vrang? Gi dem valium».

Forskjellen er bare at Norman aldri gir unger kjemikalier. De tar han selv.

Han har aldri lagt skjul på at det var dop som i sin tid reddet hans musikalske karriere. Det var det som fikk ham på fote igjen etter skilsmissen og sammenbruddet.

Det hele startet med oppløsningen av indiepopbandet The Housemartins, som i 1986 hadde hiten «Caravan Of Love».

- Egentlig likte jeg ikke Housemartins. Det var ikke mitt band. Jeg spilte bare bass. Det var en ren jobb, som da Elvis kjørte lastebil før han ble sanger. Dance-musikk har alltid vært min greie.

Deretter dannet han Beats International, fikk en hit og så på seg selv som «Mr. Cool in person».

- Jeg trodde jeg kunne fikse alt. Sannheten var at kona forlot meg, deretter fansen, og jeg gikk rundt i ørska de neste to årene. For å overleve lagde jeg musikk for tåpelige dataspill.

NORMAN KRYMPER SEG. Hadde det ikke vært for at han dykket ned i kjemikalienes verden, ville han kanskje vært i smurfeverden ennå.

- Livet mitt ble forandret over natta. Jeg innså at det er viktigere å ha det bra enn å gjøre suksess. Å ta livet med ro.

Freakpower skulle bli Normans neste prosjekt. En hel verden danset til Levisreklame-låta «Turn On Tune In Cop Out», mens bandet gjorde sitt for å blåse liv i utallige doprykter.

I 1994 ble Freakpower stoppet av tollere på norskegrensa som konfiskerte t-skjorter og dop. Regningen endte på nærmere 80000 kroner og konserten ble avlyst.

- Alt var stress og mas. Gutta i bandet begynte å kalle kjæresten min Yoko Ono, og ville ikke ha henne med på turné. Det var slutten for meg. Har man det ikke bra, lager man dårlig musikk.

Deretter startet Norman å lage musikk under diverse pseudonymer. Pizzaman, The Mighty Dub Kats, Norman Cook presents Wildski, Fried Funk Food. Og i 1995 Fatboy Slim.

- Jeg hater å bli gjenkjent. Jeg vil være anonym og skifter identitet når det føles riktig. Fatboy Slim-navnet ble til klokka fem om morgenen. På den tiden var jeg tynn og skranglete, men folk hadde ikke sett bilder av meg siden Beats International og nektet for at jeg var Norman Cook. Han var jo skallet og feit. Tilnavnet Slim kom naturlig.

«VIVA LA UNDERACHIEVER» er tittelen på plata Norman slipper til høsten: Lenge leve slabbedasken.

- Jeg prøver å si at det er alright å være fet og lat og ikke bare tenke på karrieren. Personer som gjør suksess er ikke nødvendigvis de hyggeligste.

Han har takket nei til å remikse artister som Madonna og U2. For ikke å snakke om Fotball-England.

- Jeg hadde lyst på VIP-billetter til kampene, så jeg lagde et utkast til den offisielle fotball-låta. Den hørtes ut som en typisk fotballsang, så jeg trakk den tilbake.

- Hva blir ditt neste pseudonym?

- Det kan jeg ikke si. Poenget er å holde det hemmelig så lenge som mulig. Det tok faktisk et og et halvt år før folk skjønte at jeg var Fatboy Slim. Jeg nektet til og med for det i intervjuer.

- Jeg er gammel og stygg. Jeg vil selge plater til de som liker musikken min, ikke til de som kjøper image, sier Norman Cook.

<B>FETT ALIBI:</B> - Du kan ikke være Norman Cook. Han er jo skallet og fet, påsto folk som ikke hadde sett bilder av meg siden Beats. Derfor ble det Fatboy Slim.