PROTEST MOT HEMMELIGE PR-LISTER: Jan-Erik Larsen har foretatt en egen kartlegging mot hemmelighold i pr-bransjen. Her sammen med kona Hanne Kruse på vei til feiring av Jonas Gahr Støres (Ap) 50 årslag. FOTO: JON HAUGE
PROTEST MOT HEMMELIGE PR-LISTER: Jan-Erik Larsen har foretatt en egen kartlegging mot hemmelighold i pr-bransjen. Her sammen med kona Hanne Kruse på vei til feiring av Jonas Gahr Støres (Ap) 50 årslag. FOTO: JON HAUGEVis mer

Krever at staten åpner opp om hemmelige kundeforhold - sendte spørreskjema til ministrene

Ville kartlegge bruken av lukkede kundelister. 

(Dagbladet): Det har i lengre tid vært debatt om politikernes bruk av hemmelig profesjonell kommunikasjonshjelp.

Pr-byråene har fått kritikk for å holde tett om hvem de jobber for, og flere har forlangt svar om regjeringens hemmelige kundelister.

I forbindelse med en paneldebatt på Arendalsuka, har den tidligere First House-partner, Jan- Erik Larsen, foretatt sin egen kartlegging.

PR-toppen krever svar på om det offentlige bruker pr-byråer med lukkede kundelister og har sendt ut spørreskjema til statsrådene, melder Dagens Næringsliv.

- Må stille krav om åpenhet

Larsen skal ha sendt en epost med fem spørsmål til statsrådene og departementene, Stortingets administrasjon, Stortingsgruppene til partiene og partikontorene.

Dette gjør han etter at han startet sitt eget byrå, Kruse Larsen, i fjor og siden har profilert seg med å være åpen om alle sine kundeforhold.

- Staten, med alle departementenes underliggende etater, fylkene og kommunene er en betydelig innkjøper av rådgivningstjenester. Dersom disse institusjonene stilte det som krav at de kun ville jobbe med byråer med åpne lister, kunne det vært vel så effektivt med offentlig markedsmakt som med lover og reguleringer, sier Larsen til Dagens Næringsliv.

- I tvil

Jan- Erik Larsens åpenhetsstunt blir ikke applaudert av hans tidligere kollega Per Høiby i First House.

- Hva kundelister bringer til dette med åpenhet, er jeg litt i tvil om. Jeg mener det viktigste er at rådgivere som opptrer på vegne av kunder overfor tredjepart, enten det er media, politikere eller andre, er åpne om hvor man jobber, hvem man representere og i hvilken hensikt, sier Høiby til avisa.