SKAPER REAKSJONER: Folkehelten har laget en reklamefilm med Ari Behn i hovedrollen. Både det, og det at pengespillselskapet Folkeautomaten står bak, skaper reaksjoner. Video: Folkehelten Vis mer

Ari Behn i reklame for Folkehelten:

Krever politikerne på banen etter «Ari-reklame»

Mina Gerhardsen i Actis mener politikerne må få på plass hardere sanksjoner mot dem som driver med ulovlig reklame. 

(Dagbladet): Flere har reagert på den nye reklamen for «Folkehelten», med Ari Behn i hovedrollen. Nå kommer også Actis på banen.

- Når Stortinget skal behandle regjeringens forslag til ny spillpolitikk, må de sørge for at Lotteritilsynet kan ilegge bøter for brudd på bestemmelsene om reklame rettet mot norske forbrukere, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan.

Logoen til Folkehelten er tilforlatelig lik logoen til pengespillselskapet Folkeautomaten, som også står bak den nye konkurransen Folkehelten.

Folkeautomaten er et kasino laget for nordmenn, med base på Malta.

«Hver måned frem mot påske, kårer vi en finalist som står igjen med muligheten til å bli den store Folkehelten, og få sin hverdagsdrøm realisert», står det på aksjonens nettsider, signert Ari Behn.

- Vil ha bøter

Mina Gerhardsen mener debatten rundt reklamen viser at Lotteritilsynet ikke har sterke nok virkemidler for å gripe inn mot det hun mener er «åpenbar ulovlig virksomhet».

- I Finland gis det bøter på 100 000 euro-nivå for å inngå kontrakter med selskap som ikke har lov til å tilby spill i landet. Det er slike nivåer vi må legge oss på også her i Norge, sier Mina Gerhardsen.

Organisasjonen jobber for å redusere skadene ved bruk av alkohol, narkotika og pengespill. Gerhardsen vil utfordre politikerne til å se på alle virkemidler Lotteritilsynet kan ta i bruk.

- I tillegg til hardere sanksjoner mot de som driver med ulovlig reklame, må det også være mulig å gå etter medvirkerne, det vil si reklame- og mediebyråene som produserer reklame og plasserer dem i ulike medier, mener hun.

NATURLIG VALG: Folkeautomatens markedsføringskonsulent mener Ari Behn var det naturlige valg når hverdagshelter skal finnes. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
NATURLIG VALG: Folkeautomatens markedsføringskonsulent mener Ari Behn var det naturlige valg når hverdagshelter skal finnes. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Avviser reklame

Michel Sterk, markedsføringskonsulent for Folkeautomaten, avviser at Folkehelten-reklamen er skjult reklame for spillselskapet.

- At dette er skjult markedsføring faller på sin egen urimelighet da Folkehelten ikke markedsfører noe som helst. Som både vi og Ari har sagt flere ganger, så er dette et ikke-kommersielt tiltak for å spre litt glede i hverdags-Norge, sier Sterk.

Han legger til at de som merkevare har mye igjen for gi noe betingelsesløst tilbake til markeder de er representert i.

- Det har vi også prøvd å forklare regjering og statsråd i forbindelse med stortingsmeldingen om spill som ble sluppet før jul. Hvis Folkeautomaten hadde ønsket å bedrive markedsføring for spill, hadde vi gjort det helt åpent via våre normale Ofcom-kanaler, sier han.

- Dette er reklame for gambling

Monica Viken, førsteamanuensis i rettsvitenskap ved Handelshøyskolen BI mener dette er en reklame for et gamblingselskap, men at det er godt skjult. Hun poengterer at skjult reklame er i strid med markedsføringsloven.

- I reklamefilmen sies det ikke at dette er en reklame for Folkeautomaten, men man blir oppfordret til å gå inn på Folkeheltens nettside for å være med i konkurransen. Der kommer det frem at «Folkehelten» presenteres av «Folkeautomaten», og da vil man se at det er markedsføring, sier Viken, som mener det blir en slags runddans.

- Formålet her er åpenbart markedsføring. Jeg tviler sterkt på at Folkeautomaten gjør dette av veldedighet, sier hun.

FRONTFIGUR: Her spiller Ari Behn hovedrollen i reklamefilmen for «Folkehelten». Nå går debatten om dette egentlig er en reklame for et spillselskap.
 FOTO: Skjermdump «Folkehelten»
FRONTFIGUR: Her spiller Ari Behn hovedrollen i reklamefilmen for «Folkehelten». Nå går debatten om dette egentlig er en reklame for et spillselskap. FOTO: Skjermdump «Folkehelten»

Vis mer

Mange kommersielle selskaper gjør forskjellige aktiviteter for gode formål. Viken mener dette i utgangspunktet er bra, men at det i dette tilfellet kan oppfattes som skjult gamblingreklame, og at vi har strenge regler for gamblingreklame i Norge.

- Man forsøker jo å begrense denne typen reklame, og når man i tillegg ikke er tydelig på at dette er markedsføring, blir det mer kritikkverdig, sier hun.

- Kan være bevisst

Logoen til konkurransen «Folkehelten» er også svært lik logoen til pengespillselskapet «Folkeautomaten». Viken mener dette kan være gjort bevisst, for å vekke assosiasjoner til spillselskapet.

- I og med at de bruker en logo som er så lik «Folkeautomatens» logo, er det åpenbart at de ønsker å gi signaler knyttet til «Folkeautomaten».

Michel Sterk, markedsføringskonsulent for Folkeautomaten, forklarer at det var naturlig for dem å bruke en logo som ligner logoen til spillselskapet.

- Folkeautomaten har en fin logo som vi er stolte av. Derfor var det også helt naturlig å bruke en variant av den når vi gjør en hyggelig aktivitet som Folkehelten, sier Sterk til Dagbladet.

Tilstrekkelige hjemler

Dagbladet har vært i kontakt med Kulturdepartementet for en kommentar om ønsket om å endre norsk spillpolitikk. Statssekretær, Bård Folke Fredriksen (H), skriver følgende i en epost til Dagbladet:

- I stortingsmeldingen vurderte vi regelverket og konkluderte med det er godt nok. Det betyr blant annet at Lotteritilsynet har tilstrekkelige hjemler til å reagere overfor aktører som medvirker til overtredelser av markedsføringsforbudet.