Krever tre ganger markedspris for Munch

- Urealistiske selgere, mener auksjonshuset Blomqvist.

ØKT INTERESSE: Daglig leder ved Blomqvist Kunsthandel i Oslo, Knut Forsberg, forteller at interessen for Munch-auksjoner har økt etter rekordsalget av «Skrik». Her fra 2010 da «Pikene på broen» gikk under hammeren med en prisvurdering på 3-3,5 millioner kroner. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix
ØKT INTERESSE: Daglig leder ved Blomqvist Kunsthandel i Oslo, Knut Forsberg, forteller at interessen for Munch-auksjoner har økt etter rekordsalget av «Skrik». Her fra 2010 da «Pikene på broen» gikk under hammeren med en prisvurdering på 3-3,5 millioner kroner. Foto: Terje Bendiksby / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I dag går 15 Munch-bilder under hammeren på Blomqvist Kunsthandel.

- Vi merker en økt interesse for auksjonen. Vi har fått flere kunstkjennere fra utlandet på banen, og så er det noen kunder som ikke har handlet hos oss på 20 år som nå vil være med. De kan nok ha blitt vekket av «Skrik»-salget, sier Knut Forsberg, daglig leder hos Blomqvist og Munch-ekspert, til Dagbladet.

Blomqvist arrangerer to Munch-auksjoner i året. Normalt er det 100-200 potensielle kjøpere innom, i tillegg til forhåndsbud og telefonkontakt.

Men i likhet med Munch-museet, opplever altså Blomqvist en økt pågang.

- Urealistiske krav Bildene i dagens auksjon ble innlevert før rekordsalget av «Skrik», så prissettingen har ikke økt i forhold til normalen.

Etter salget har Forsberg derimot merket at folk nå tar kontakt med svært høye priskrav, og at det er flere som ønsker å selge sin Munch-kunst.

- Vi har allerede opplevd selgere som vil selge sine Munch-verk for tre ganger det de er verdt. Det er helt urealistisk. Da er vi ærlige med selgeren og har en dialog der vi prøver å bli enige om et realistisk nivå, sier Forsberg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer