KrF om Kanal 24

KRISTELIG FOLKEPARTIS Ola T. Lånke og Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland har ment noe om det norske radiomarkedet. Utgangspunktet var meningsytringer som Lånke kom med på NRK Kulturnytt om at han angret på at man hadde lyst ut to riksdekkende radiokonsesjoner. - «Målet vårt med å utlyse en ekstra konsesjon var å styrke radio som medium, og styrke mangfoldet, men vi har endt opp med to halvdårlige kanaler istedenfor én god» sier Lånke. At P4 med sine over 900.000 daglige lytter, er en «halvdårlig radiokanal» faller på sin egen urimelighet. Her tar Lånke feil. Kanal 24 sine snaut 400.000 lyttere er også godt fornøyd med radiovalget sitt. Det kommersielle radiomarkedet er i kraftig vekst. Omsetningsveksten fra 2003 til 2004 ved Kanal 24 sin inntreden i markedet, var 28 % og blir i år på over 10 %. Neste år, i regi av en samlet radiobransje, innføres elektroniske målinger for måling av radiolytting. Erfaringer viser at disse målingene øker fokus på radio og øker omsetningen til kommersiell radio. Dette i kontrast til Lånke sin fremstilling. Lånke sine påstander om Kanal 24 sin manglende konsesjonsoppfyllelse, er også gale.

UBEGRUNNEDE påstander om manglende oppfyllelse av konsesjonsforpliktelser, er vanskelig å forsvare seg mot. Kanal 24 tar sine konsesjonsvilkår på alvor. I 2005 vil Kanal 24 blant annet sende mer enn 800 timer nyheter, mer enn 500 timer for barn og ungdom, mer enn 600 timer kulturprogrammer, 300 timer med spesialprogrammer med såkalt smal musikk. Listen er lenger, men jeg oppfordrer Lånke til å være konkret, så skal han få konkrete svar.

SOM EN OPPFØLGING av Lånke sine uttalelser, uttaler Svarstad Haugland at «Jeg håper Kanal 24 går i seg selv, og spør seg selv om de ikke er blitt litt for like P4. Jeg hører mest NRK, men mitt personlige inntrykk er at kanalene er veldig like». Uttalelser som dette, viser bare at Svarstad Haugland, som hun selv sier, hører på NRK og ikke på Kanal 24. Aldri har Kanal 24 vært mer forskjellig fra P4, enn det vi er nå. Kanal 24 er en yngre kanal enn P4. Vi spiller annerledes og mer ny musikk enn P4. Vi har andre typer programledere enn P4. Vi har mer nyheter enn P4. Allikevel er begge kanalene brede kommersielle allmennkringkastere med konsesjonsvilkår å fylle.

KANALENE ER avhengig av å nå ut til et bredt publikum for å finansiere driften og har ingen lisens å leve av. Gitt disse rammer blir det galt å påstå at kanalene er for like. Hadde Kirke - og kultur departementet nisjekanaler i tankene da de lyste ut to radiokonsesjoner, skjønner jeg at de ble skuffet. Så vi har fått to radiokanaler - istedenfor én - og så er det heldigvis slik at det er opp til publikum der ute å velge, hva de liker best.Kanal 24 har utviklet seg til å bli en helt annen radiokanal nå enn det den var da den startet 1. januar 2004. Vi jobber kontinuerlig med produktforbedringer, og det skal vi også gjøre i de 8 ½ årene som gjenstår av konsesjonsperioden.I dag er Kanal 24 en kanal med bra folk og bra musikk.