Krig mellom TV-spill

Nintendo og Microsoft akter å ta opp kampen med Sonys PlayStation 2. Det kommer til å bli en krig om å kapre brukerne av TV-spill.

- Nå som Xbox og GameCube skal ta opp kampen med PlayStation 2, kommer vi til å se en konkurranse vi så langt ikke har sett maken til, sier Shawn Rider i nettavisen GamesNews til AP.

Microsofts Xbox og Nintendos GameCube vil bli vist på Electronic Entertainment Expo i Los Angeles denne uka. Seinere i år forventes de to maskinene å være på markedet.

Svimlende markedsføring

Hvem som vil vinne krigen er langt fra klart, men nykommer Microsoft kommer nok til å få mest oppmerksomhet. Analytikere tror selskapet vil bruke over 4,5 milliarder kroner på markedsføringen. Dette er mer enn de brukte på Windows 95.

Nintendo sier de vil satse på å ha unike spill, som konkurrentene ikke har. Og dette vil de nok understreke for å dra oppmerksomheten bort fra at maskinen ikke har en DVD-spiller.

- Vi har ikke tro på å gjøre maskinen dyrere ved å legge til kostnader folk ikke er villige til å betale for, sier George Harrison i Microsoft til AP.

- TV-spill er det eneste vi driver med. Vi må vinne, og det er alltid en motivasjon å måtte vinne, understreker han.

E-mail via maskinene

Sony PlayStation 2 vil bruke messa i Los Angeles til å hype deres nye samarbeid med Internett-giganten AOL. Brukerne skal nå få tilgang til AOL via spillmaskinene.

Og spillgigantene vet at folk venter på nyhetene som kommer.

- De siste par åra har kundene kjøpt færre spill. De avventer for å spare penger til de nye maskinene kommer, sier Darren Richardson i Mad Catz, som lager tilbehør til alle de tre konkurrentene.

FÅR KONKURRANSE: Sonys PlayStation2.