KOMMENTARER

Afghanistan

Krigen i Afghanistan kan ikke vinnes

Det meste går galt i Afghanistan. Likevel fortsetter Norge å sende styrker til det krigsherjede landet.

Krigen i Afghanistan kan ikke vinnes
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Aldri har rapportene fra Afghanistan vært så dystre. Krigen mot Taliban og andre opprørs- og terrorgrupper er inne i sitt sekstende år. Ingen militære eller politiske mål er nådd. Taliban rykker fram over alt og kontrollerer mer land enn noen gang siden 2001. Staten er gjennomkorrupt og mangler troverdige institusjoner. Dens sikkerhetsstyrker klarer ikke demme opp for fienden. Økonomien er i fall, men narkotikaproduksjonen øker kraftig. Afghanistan er i ferd med å bli en narkostat.

Etter å ha prøvd ulike militære og sivile strategier, kommer USA og dets allierte ingen vei i Afghanistan. Det begynner også å synke inn blant amerikanske politikere, diplomater og offiserer. Den tidligere USA-ambassadøren i Kabul, James Dobbins, sier det slik: «Dessverre handler dette ikke om å vinne eller tape. Det første alternativet er ikke oppnåelig i overskuelig framtid. Det er et valg mellom å tape eller ikke tape». Den republikanske senatoren John McCain uttalte nylig at USA ikke har noen strategi for å komme ut av dødvannet og oppnå seier. Også USAs utenriksminister, generalen James Mattis, har innrømmet at USA «ikke vinner», og har lovet enda en ny strategi i Afghanistan.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer