Kriger om mannfolka

Dette er redaksjonen i Café, det sjuende mannebladet som vil etablere seg i Norge på fire år. Til nå har ett av dem gitt opp. - Det kommer alle de andre til å gjøre også, spår Jon Michelet.

De siste fire årene har seks nye blad for menn dukket opp i norske bladhyller. I 1995 var Vi Menn alene på markedet. De tre herrene på bildet lanserer den ferskeste utfordreren i april: livsstilsmagasinet Café begynner med et opplag på 40000, og en klar ambisjon.

- Vi skal bli størst. Ikke for å prate stygt om de andre, men det er ting som kan gjøres bedre, sier redaktør Morten Ståle Nilsen ubeskjedent.

Han er ikke like pessimistisk som Michelet i sine anslag, men tror bestemt at noen må dø.

- Om tre år er det bare fire manneblad igjen, tror Nilsen, som følger i det svenske opphavets fotspor: Café har tiårsjubileum, og er et av Sveriges ledende manneblad.

Ferskingenes konkurrenter deler oppfatningen om ståa:

- Det blir krig. Alle kan ikke overleve i dette markedet, fastslår redaktør Tom Erik Andersen i Mann.

Bortsett fra Slitz - og Playboy, som pakket ned kanindraktene og ga seg i fjor - profilerer de nye bladene seg med en nedtonet, mer sofistikert stil. Målgruppa er velutdannede, urbane og trendy menn rundt de 30.

Leder fortsatt

Men markedsleder og gamlefar i markedet, Vi Menn, tar det hele med stoisk ro. De selger like mye som da de var enerådende i 1995, i gjennomsnitt 107000 blader i uka.

- De nye bladene er for jålete. Vi skriver om friluftsliv, jakt, fiske og adrenalinopplevelser. De andre skal liksom være mer trendy, men trendy menn i byene er ikke de store ukebladkjøperne , sier redaktør Reidar Martinsen i Vi Menn.

- Å lage et manneblad fritt for damer, selger dessuten dårlig, fastslår Martinsen.

- Vi er ærlige og vet at menn liker lettkledde damer, istemmer redaktør Bent Arnesen i Slitz .

Idiotisk søppel

Klassekampens redaktør Jon Michelet jobbet for Vi Menn midt på 90-tallet. I dag tar han kraftig avstand fra bestselgerens klassiske mannebladprofil.

- Det ser ut som søppel. Det er bare idioti, ståpikkforlengere og dustekultur, buldrer Michelet.

- Hva med din egen tid i Vi Menn?

- Vi skulle lage Norges beste reportasjeblad, det kan du jo se selv at det ikke er blitt. Vi Menn er blitt forferdelig dårlig, sier Jon Michelet.

Han tror samtlige blad vil gå konkurs - akkurat slik han spådde at norske Playboy ville gjøre.

- Det er jo bare dill. Hvorfor skal fornuftige norske menn kjøpe dem? De prøver bare å gjøre menn til konsumenter av dyre merkevarer. Det er ingen næring for tanken. Og seksualitet har blitt en så naturlig ting at sånne runkeblader trenger vi ikke lenger. Det århundret vi er inne i, vil bli farget av helt andre verdier, mener Michelet.

VIL BLI STØRST: Redaktør Morten Ståle Nilsen kaster seg snart inn på mannebladmarkedet med bladet Café.