Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Krim med mediekritkk

Sviende mediekritikk i en ellers velskrevet, men gjennomsiktig krimintrige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BOK: «Deadline» er den fjerde kriminalromanen til Rune Timberlid, tidligere journalist og redaktør. Denne gang har han ikke mye positivt å si om norske medier, og enda mindre om redaktører som gjemmer seg bak ytringsfriheten hver gang de begår overtramp. Forsvunnet reporter Åstedet er Førde, og hovedpersonen er som vanlig politibetjent Rolf Randen, skilt, middelaldrende og karrieremessig akterutseilt fordi han ikke jatter med sjefene. Han er dyktig i jobben sin, men ingen ville finne på å forfremme en mann som er så ukorrekt at han sier hva han mener. Handlingen i «Deadline» begynner i det små med en forsvinningssak: Ingen har sett NRK-journalisten Tonje Luster på flere dager. Det trenger ikke ligge noe kriminelt bak. Luster hadde noen dager avspasering, men dukket ikke opp på jobb til avtalt tid. Hun er en dyktig, men omstridt reporter, som har tråkket både maktmennesker og NRK-kolleger på tærne med sin gravejournalistikk. Kvinnehandel Det er få spor å gå etter, men Randen begynner å nøste i en sak Tonje Luster har jobbet med - om organisert prostitusjon med baltiske kvinner. Og etterhvert fører også sporene mot Tonjes fortid og et desidert utagerende liv i hovedstaden. Det Rune Timberlid har på hjertet i «Deadline» er som sagt en sviende mediekritkk, og den illustrerer han på flere treffende måter i boka. Han skriver gjennomgående godt, historien er jevnt over så fri for dødpunkter at sidene flyr av gårde. Men når det gjelder selve kriminalintrigen, så blir den temmelig gjennomsiktig; for mye avsløres for tidlig, og forfatteren er altfor tradisjonell og fordomsfull når han skal beskrive moralens forfall i en liten by.